RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco juicht na nieuw omzetverlies

icon
Food26 juni, 2015

Meer volume, meer klanten, minder omzet

“We willen onze klanten elke dag weer een beetje beter bedienen en de verbeteringen die we aanbrengen, beginnen effect te krijgen“, stelt bestuursvoorzitter Dave Lewis in het persbericht. “We verbeteren onze basis om klanten terug te winnen en zijn minder afhankelijk van kortingsacties, die alleen op korte termijn werken. Onze klanten ervaren betere service, betere beschikbaarheid van artikelen en een prijsniveau dat stabiel en lager is. Vandaar dat ze meer items vaker bij Tesco kopen.”

 

Lewis refereert hierbij naar de volumegroei die op identieke basis met 1,4% is gestegen en het aantal transacties dat in het eerste kwartaal van dit boekjaar eveneens 1,4% boven het niveau van het eerste kwartaal van 2014/15 ligt. Op basis van cijfers van onderzoeksbureau Kantar Worldpanel meldt de keten dat ze in het eerste kwartaal 180.000 meer klanten over de vloer heeft gehad.

 

Al die mensen kopen dus meer voor minder geld, en geld, daar draait het uiteindelijk om. Tesco bewijst zo de retail-relativiteitstheorie: waar in de jaren 1990 een afnemende omzetstijging door analisten – en Tesco zelf – als een negatief signaal voor de toekomst werd gezien, staat Tesco nu te juichen en ziet het een afnemende omzetdaling als een hoopvol teken op betere tijden.

 

In Centraal-Europa staat Tesco in de plus

Na de vier kwartalen van 2014/15, die in Groot-Brittannië een identieke omzetontwikkeling te zien gaven van achtereenvolgens -4% voor het eerste kwartaal en vervolgens -5,5%, -5,1% en -1,7%, is de -1,3% van nu inderdaad een hoopvolle start van het nieuwe boekjaar. Die hoop ontstond al in het laatste kwartaal van het voor Tesco dramatische boekjaar 2014/15, toen Tesco al meer volume en meer klanten rapporteerde.

 

Deze positieve kwartaaltrend zet Tesco nu door: met de daling van de identieke omzet van 1,3 procent doet de retailer het beter dan de daling van 1,6 tot 3% die analisten verwachtten. Ook internationaal heeft Tesco goed nieuws te melden, want de activiteiten in Centraal-Europa en Turkije blijven het goed doen, met een stijging van de identieke omzet van 2,2%. In Hongarije, waar Tesco te maken kreeg met wetgeving die sluiting van de winkels op zondag gelast, groeide de identieke omzet desondanks met bijna 3%.

 

Azië blijft problematisch

In Azië presteert Tesco evenwel nog steeds slecht: daarr ging de identieke omzet met 3% onderuit. Om het negatieve tij te keren – en om de financiën weer op orde te krijgen – heeft Tesco begin deze maand haar grote Homeplus-operatie in Zuid-Korea in de etalage gezet. Naar verwachting zal deze worden gekocht door een private investeringsmaatschappij. In Korea daalde de identieke omzet met ruim 3%. In Thailand, de tweede Aziatische markt voor Tesco, ging de identieke omzet van Tesco Lotus met ruim 2% onderuit.

 

Zowel op de thuismarkt als internationaal lopen de verliezen aan identieke omzet geleidelijk aan terug. Een verbetering van de propositie van Tesco UK die tot meer klanten en transacties leiden, en verkoop van structurele probleemdossiers – zoals Homeplus in Korea: dat zijn de zaken waarop Dave Lewis en zijn team hun hoop hebben gevestigd.

 

De klap in de vorm van het boekhoudschandaal kwam ineens, maar het herstel moet stapje voor stapje gebeuren. “A little better every day”, zoals CEO Lewis het noemt. Over 15 weken zal blijken of Tesco deze opwaartse lijn ook in het tweede kwartaal heeft weten vast te houden…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN