RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco boekt coronawinst met hulp van overheid

icon
Food8 oktober, 2020

Tesco haalde in het halfjaar tot eind augustus 6,6% meer omzet en 4% meer brutowinst, met dank aan het veranderde koopgedrag door de coronapandemie. Toch stuit de supermarktgroep ook op kritiek.

 

Momentum nu behouden

Kersvers Tesco-CEO Ken Murphy is meteen verheugd over zijn nieuwe bedrijf: “Ik ben echt blij met de strategie en de richting van het bedrijf”, aldus de topman die pas vorige week overkwam van drogisterijreus Boots: “Het is mijn taak om het momentum in het bedrijf te behouden en te focussen op het leveren van een geweldige kerst.”

Momentum is er inderdaad, met de coronapandemie als stevige motor. Tesco laat weten dat de verkoop van voedingsmiddelen in het Verenigd Koninkrijk met meer dan 9% is gestegen in de zes maanden tot 29 augustus, omdat de gezondheidscrisis grote veranderingen in het winkelgedrag heeft teweeggebracht. De gemiddelde korfgrootte steeg zo met 56%, aangezien klanten minder naar de supermarkt gaan maar meer kopen. Op die manier ging de omzet in de buurtwinkels met 7,6% omhoog, terwijl die in de grote winkels slechts met 1,4% groeide.

 

90% meer online boodschappen

In de online business was echter de grootste verandering te zien: de e-commerceverkoop steeg in de zomermaanden met 90%. Tesco heeft de capaciteit voor thuislevering in het voorbije halfjaar verdubbeld en voorziet nu liefst 1,5 miljoen tijdvakken per week. Consumenten kochten wel 17,2% minder kleren.

In totaal haalde de supermarktgroep zo een omzet van 26,7 miljard pond (29,3 miljard euro), goed voor een groei van 6,6%. De brutowinst steeg daarbij met 4,4% tot 1,2 miljard pond (1,3 miljard euro). Hoewel de corona-gerelateerde kosten, zoals extra personeel en veiligheidsmaatregelen, opliepen tot 533 miljoen pond (585 miljoen euro), kon de grootste foodretailer in het Verenigd Koninkrijk profiteren van 249 miljoen pond (273,4 miljoen euro) aan belastingvoordelen die de Britse overheid ter beschikking stelt van bedrijven getroffen door de coronacrisis.

 

Omstreden dividend

Toch is het niet allemaal koek en ei. Dat Tesco meteen voor 315 miljoen pond (346 miljoen euro) aan dividenden uitkeert, wordt vanuit verschillende hoeken op kritiek onthaald. Critici hekelen dat overheidssteun zo niet het publiek ten goede komt maar naar de privé wordt doorgesluisd en in de zakken van aandeelhouders verdwijnt. Het uitgekeerde dividend ligt 20% hoger dan een jaar eerder.

Voor de rest van het boekjaar rekent de retailer nu op een winst die “minstens” op hetzelfde niveau zal eindigen als vorig jaar. Een nieuwe financieel directeur zal CEO Murphy daar binnenkort bij gaan helpen: Imran Nawaz komt volgend jaar over van de leverancier van voedselingrediënten Tate & Lyle en zal huidig CFO Alan Stewart vervangen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN