RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco verhoogt de drempel voor online bestellingen

icon
Food15 juli, 2015

Tesco: ‘online service blijft goed’

Het zal zeker geen gemakkelijke beslissing zijn geweest van Tesco: impopulaire maatregelen liggen extra zwaar op de maag als je als bedrijf toch al in de hoek zit waar de klappen vallen. Klanten reageren dan ook furieus op deze maatregel, die inhoudt dat ze per bestelling onder de 40 pond vier pond moeten bijbetalen. Deze drastische stap illustreert nog maar eens hoe moeilijk het is om een online operatie winstgevend te kunnen exploiteren.

 

“We veranderen de minimale ordergrootte voor online bestelde levensmiddelen naar 40 pond. Klanten zullen nog steeds in staat zijn om te profiteren van een serie aanbiedingen, waaronder ons Delivery Saver programma, afleverperiodes van 1 uur voor 1 pond en onze gratis Click & Collect ophaalservice”, is de algemene verklaring van Tesco, dat verder geen inhoudelijk commentaar wil geven.

 

De vraag of Tesco deze impopulaire maatregel moet nemen om het rendement van de online operatie in stand te houden, beantwoordt woordvoerder Francis met dezelfde verklaring, in iets andere bewoordingen. “We zetten ons aanbod van een goede en aantrekkelijke service aan online shopping gewoon voort, inclusief Delivery Saver, afleverperiodes van 1 uur voor 1 pond en gratis Click & Collect”, zegt Francis. “We denken dat dit voor onze klanten een uitgebalanceerd aanbod is.”

 

Volume is noodzaak voor online

Andy Street, managing director van de Britse retailer John Lewis (zusterbedrijf van Waitrose), was begin deze maand veel openhartiger. Ook John Lewis besloot onlangs 2 pond in rekening te brengen voor elke online bestelling onder de 30 pond (42 euro) die een klant ophaalt in een John Lewis-warenhuis of een Waitrose-supermarkt. Volgens Street zijn “onlogische” business modellen niet vol te houden: “Deze markt moet veel duurzamer worden. Wij denken dat onze klanten dit begrijpen en de redelijkheid ervan inzien”, aldus Street in de Britse pers.

 

Tesco’s verkrampte communicatie over dit onderwerp, is veelzeggend. Zeker in levensmiddelen is er heel veel volume nodig om de onlineketen rendabel te maken en hoewel Tesco het niet wil toegeven, ligt hier een groot deel van de verklaring voor deze maatregel. Voor thuisbezorging moeten klanten altijd een servicetoeslag betalen, maar om een systeem van ophaalpunten – waarbij de klanten zelf de duurste laatste meters voor hun rekening nemen – te kunnen blijven exploiteren, is veel volume nodig.

 

Naast de v van volume is ook de v van voorspelbaarheid van groot belang. Vandaar dat Tesco er veel aan is gelegen om zoveel mogelijk klanten over te halen om zich aan te melden bij Delivery Saver. Hierbij betalen klanten vooruit, voor ongelimiteerde thuisbezorging tegen een gereduceerd tarief tijdens de periode dat het abonnement op Delivery Saver loopt. Volgens de Tesco-woordvoerder hebben zich hiervoor tot dusver 300.000 klanten aangemeld, maar ook zij zullen vanaf 23 juli meer online moeten bestellen om echt goedkoper uit te zijn…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking

    Met de lancering van de SnackBox, een nieuwe kartonnen verpakking voor chips en snacks, wil PepsiCo naar eigen zeggen duurzamer worden, maar de fabrikant wordt beschuldigd van greenwashing en krimpflatie.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Collect&Go breidt thuislevering verder uit

    Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, levert vanaf vandaag de boodschappen aan huis in 74 bijkomende gemeenten in de provincies Antwerpen, Limburg en Waals-Brabant.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Opnieuw geruchten over megafusie tussen Aldi Nord en Süd

    De families achter Aldi Süd en Aldi Nord zouden gesprekken voeren om beide bedrijven – die al sinds 1961 zelfstandig opereren – weer bij elkaar te brengen onder één holding. Het is niet de eerste keer dat geruchten over zo’n fusie opduiken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN