RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Tesco
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenInflatie
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco verhoogt lonen voor derde keer en bevriest prijzen

icon
Food5 oktober, 2022

Al voor de derde keer in een jaar verhoogt Tesco de lonen van winkelmedewerkers. Ook bevriest de Britse supermarktketen de prijzen van ruim duizend producten. Niet geheel verwonderlijk keldert tegelijk de winst.

Huismerken en diepvries

De kosten blazen ook bij de Britse supermarktketen Tesco op: in het halve jaar eind augustus is de winst voor belastingen met bijna 64% gedaald tot 413 miljoen pond (470 miljoen euro). Nochtans steeg de omzet met 6,7% tot 32,5 miljard pond (37 miljard euro). De vergelijkbare groei in de Britse supermarkten, de kernactiviteit van het bedrijf, bleef evenwel beperkt tot 0,7% omdat Britse consumenten beduidend minder uitgeven.

Mensen schakelen door de koopkrachtcrisis – die zeker in het Verenigd Koninkrijk woedt – meer over op huismerken en diepvriesproducten, ziet Tesco. Zo steeg de verkoop van premium-huismerkassortiment Finest zelfs met 13%, omdat consumenten zich hiermee trakteren in plaats van uit te gaan eten. De foodretailer kondigde eerder ook al aan dat het de prijzen van meer dan duizend producten bevriest, een actie die nu wordt verlengd tot 2023.

Duurzame doelstellingen

De tweede helft van dit jaar brengt al niet veel beterschap. Voor de derde keer op dertien maanden tijd indexeert Tesco de lonen van de medewerkers: het basisuurloon in de winkels stijgt half november met 20 cent, wat neerkomt op een totale loonsverhoging van 8% dit jaar. Al die kosten zorgen ervoor dat Tesco nu op een retailwinst van 2,4 à 2,5 miljard pond rekent voor het hele jaar, tegenover 2,7 miljard vorig jaar. De retailer hoopt dit jaar desalniettemin nog 500 miljoen pond te besparen, onder meer door kassa’s te automatiseren.

“Ondanks deze onzekerheden zijn onze prioriteiten duidelijk. We hebben de juiste langetermijnstrategie en we zullen de behoeften van al onze stakeholders in evenwicht blijven houden”, zegt CEO Ken Murphy. Zo belooft de retailer voedselverspilling tegen 2025 te halveren. Zelfs de salarissen en bonussen van leidinggevenden worden voortaan gekoppeld aan duurzaamheidsdoelstellingen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN