RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Tesco
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenInflatie
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco verhoogt lonen voor derde keer en bevriest prijzen

icon
Food5 oktober, 2022

Al voor de derde keer in een jaar verhoogt Tesco de lonen van winkelmedewerkers. Ook bevriest de Britse supermarktketen de prijzen van ruim duizend producten. Niet geheel verwonderlijk keldert tegelijk de winst.

Huismerken en diepvries

De kosten blazen ook bij de Britse supermarktketen Tesco op: in het halve jaar eind augustus is de winst voor belastingen met bijna 64% gedaald tot 413 miljoen pond (470 miljoen euro). Nochtans steeg de omzet met 6,7% tot 32,5 miljard pond (37 miljard euro). De vergelijkbare groei in de Britse supermarkten, de kernactiviteit van het bedrijf, bleef evenwel beperkt tot 0,7% omdat Britse consumenten beduidend minder uitgeven.

Mensen schakelen door de koopkrachtcrisis – die zeker in het Verenigd Koninkrijk woedt – meer over op huismerken en diepvriesproducten, ziet Tesco. Zo steeg de verkoop van premium-huismerkassortiment Finest zelfs met 13%, omdat consumenten zich hiermee trakteren in plaats van uit te gaan eten. De foodretailer kondigde eerder ook al aan dat het de prijzen van meer dan duizend producten bevriest, een actie die nu wordt verlengd tot 2023.

Duurzame doelstellingen

De tweede helft van dit jaar brengt al niet veel beterschap. Voor de derde keer op dertien maanden tijd indexeert Tesco de lonen van de medewerkers: het basisuurloon in de winkels stijgt half november met 20 cent, wat neerkomt op een totale loonsverhoging van 8% dit jaar. Al die kosten zorgen ervoor dat Tesco nu op een retailwinst van 2,4 à 2,5 miljard pond rekent voor het hele jaar, tegenover 2,7 miljard vorig jaar. De retailer hoopt dit jaar desalniettemin nog 500 miljoen pond te besparen, onder meer door kassa’s te automatiseren.

“Ondanks deze onzekerheden zijn onze prioriteiten duidelijk. We hebben de juiste langetermijnstrategie en we zullen de behoeften van al onze stakeholders in evenwicht blijven houden”, zegt CEO Ken Murphy. Zo belooft de retailer voedselverspilling tegen 2025 te halveren. Zelfs de salarissen en bonussen van leidinggevenden worden voortaan gekoppeld aan duurzaamheidsdoelstellingen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN