RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kwart van de Belgen laat eten leveren door koeriers

icon
Food30 maart, 2022

Eén Belg op vier heeft al eens maaltijden online besteld via platformen als Deliveroo of Uber Eats. Sinds corona hebben de maaltijdbezorgers liefst 65% meer klanten. Maar wat met de koeriers, die in omstreden arbeidsomstandigheden werken?

 

19.000 koeriers in België

“De sector van de maaltijdleveringen boomt als nooit tevoren”, concludeert Belgische handelsfederatie Comeos uit een rapport over de deliverysector in ons land. Een kwart van de Belgen heeft er al online eten besteld: dat is 65% meer dan voor de coronapandemie en vertegenwoordigt zowat drie miljoen Belgen. Het gevolg: vandaag kunnen mensen al in 34 steden en gemeenten hun maaltijd aan huis laten leveren, door de 19.000 koeriers die in de sector werkzaam zijn.

 

3.000 Belgische restaurants zijn aangesloten bij (minstens één van) de bezorgplatformen. Aangezien de bezorgplatformen doorgaans niet beschikbaar zijn op het platteland, betekent dat een erg hoge concentratie in de steden. Het merendeel bevindt zich in Brussel (1.300 restaurants), gevolgd door 1.050 restaurants in Vlaanderen. Wallonië telt er 550, al is de service wel beschikbaar in 14 steden. De cijfers houden evenwel geen rekening met zogeheten ‘dark kitchens’, virtuele restaurants die geen maaltijden ter plaatse opdienen en enkel onlinebestellingen aannemen via de bezorgplatforms.

 

Zelfstandig of schijn?

“Net als in de handelssector zien we dat de toekomst fysiek en digitaal zal zijn. De maaltijdplatformen worden ook steeds vaker ingeschakeld om boodschappen aan huis te brengen, in opdracht van de supermarkten. Vandaar het belang om deze sector wettelijk goed te omkaderen”, besluit Klaas Soens van Comeos.

 

Het wettelijk kader voor de koeriers, die nu meestal als zelfstandigen zijn ingeschreven, is inderdaad een heikel thema. In verschillende rechtszaken bogen rechters zich al over de vraag of het niet om schijnzelfstandigheid gaat en ook op Europees niveau wordt gewerkt aan een verplichting om meer platformmedewerkers een werknemersstatuut te geven.

 

9 op de 10 een bijverdienste

Als sectorvertegenwoordiger verdedigt Comeos de veelbesproken bezorgplatformen en hoe ze met hun koeriers omgaan. “Voor 9 op de 10 maaltijdbezorgers gaat het om een bijverdienste die vaak een goede opstap biedt naar de arbeidsmarkt. Voor amper 4% (700 koeriers) gaat het om een echte hoofdjob als zelfstandige in hoofdberoep”, klinkt het. Een derde heeft nog een andere hoofdjob, 19% is werkzoekend en 18% is student. Dat Deliveroo 3.500 kandidaturen per maand ontvangt en 10.000 kandidaten op de wachtlijst heeft staan, moet bewijzen dat het een aantrekkelijke job is.

 

Toch is minder dan de helft van de koeriers tevreden over de ondersteuning bij ziekte en over het feit dat de inkomsten wekelijks variëren. De handelsfederatie is daarom wel tevreden dat een arbeidsongevallenverzekering voortaan verplicht wordt en vindt ook dat “langdurige koeriers” extra’s moeten kunnen krijgen, zoals ziekteverzekering, opleiding en ouderschapsverlof – zonder ze echter werknemer te maken. “Een wettelijk kader specifiek voor de deliverysector is vereist.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food28 juli, 2025
    Ruzie met retailers bezorgt Heineken lauwe jaarhelft

    De eerste helft van 2025 was een portie gemengd voor Heineken: terwijl de winst steeg, daalden de netto-omzet en de Europese volumes. Moeizame prijsonderhandelingen met supermarkten en negatieve wisselkoerseffecten braken zuur op.

  • icon
    Food25 juli, 2025
    Rémy Cointreau groeit voor het eerst in twee jaar

    Rémy Cointreau laat voor het eerst sinds begin 2023 weer groei zien en verhoogt de verwachtingen. Dat is opvallend, want het Franse drankenconcern kampt al jaren met tegenvallende resultaten in zowel de Verenigde Staten als China.

  • icon
    Food25 juli, 2025
    Average Rob-bier Tout Bien krijgt steun van Marc Coucke, Erwin Van Osta en Jan Boone

    Een groep Belgische topondernemers, waaronder Marc Coucke, Erwin Van Osta (Hubo) en Jan Boone (Lotus Bakeries), gaat investeren in het biermerk Tout Bien van influencer Average Rob. Dat wil een volgende groeifase inzetten en mikt tegen 2027 op de verkoop van elf miljoen blikjes.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN