RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ongekende groeikansen voor vleesvervangers

icon
Food22 mei, 2019

Vleesalternatieven vormen een nog onderontwikkelde, maar zeer veelbelovende categorie: volgens een nieuwe studie zou dit segment binnen tien jaar tien procent van de wereldwijde vleesmarkt kunnen inpalmen, of een omzet van 125 miljard euro.

 

Troeven

Na de recente successen van spelers als Beyond Meat, Impossible Foods en Garden Gourmet (Nestlé), lijkt het duidelijk dat vleesvervangers positief onthaald worden door consumenten, zeggen analisten van Barclays in een nieuwe marktstudie. De producten hebben verschillende troeven: ze zijn doorgaans gezonder, diervriendelijk en kunnen bijdragen tot een vertraging van de klimaatverandering. Terwijl vandaag het marktaandeel van vleesvervangers amper 1% bedraagt op wereldschaal, zou dat tegen 2029 wereldwijd wel 10% kunnen worden: tien keer zoveel dus als de geschatte omzet vandaag van 12,5 miljard euro. 

 

Voor die schatting baseren de analisten zich op de marktaandeelevoluties in andere alternatieven voedingscategorieën zoals plantaardige zuivelalternatieven (nu al 13% van de zuivelmarkt), of craft beer in de Verenigde Staten (12% marktaandeel). Veel hoger zal het marktaandeel echter niet worden, omdat de producten vandaag wel gehakt, burgers of worst kunnen vervangen, maar nog geen steak, bijvoorbeeld. Al weet je maar nooit waartoe technologie binnenkort in staat is. Veel voorzichtiger is de studie als het gaat over laboratoriumvlees: daar spelen nogal wat vragen inzake wetgeving, ethiek en aanvaarding door de consument.

 

Gunstige vooruitzichten

Meer en meer wordt duidelijk dat vleesalternatieven alle consumenten kunnen aanspreken, en niet enkel vegetariërs of veganisten. Dat grote spelers als Nestlé, Tyson, Conagra of Kerry in deze markt stappen is veelbetekenend, zegt het rapport. Ook fastfoodketens zien nu het potentieel: Burger King plant een Amerikaanse uitrol voor de Impossible Whopper en McDonald’s volgt de evoluties van nabij. Retailers geven steeds meer schapruimte aan de categorie. 

 

De Californische startup Beyond Meat verbaasde recent de wereld met misschien wel de sterkste beursgang sinds de financiële crisis van 2008. Het bedrijf groeide met 70% in 2018 en zette recent stappen in verschillende Europese landen – waaronder ook de Benelux. Rivaal Impossible Foods – bekend van de Impossible Burger – heeft een akkoord met Burger King. Tyson Foods, de grootste Amerikaanse vleesproducent, verkocht recent zijn belang in Beyond Meat om zijn eigen vleesalternatieven te ontwikkelen: de eerste producten zouden deze zomer al beperkt op de markt komen. Ook grote traditionele FMCG-namen investeren in plantaardige startups: Kellogg’s, Kraft Heinz, General Mills, Nomad Foods… 

 

In Europa is het marktaandeel van vleesvervangers iets kleiner dan in de VS, maar de penetratie is wel hoger. De groeivooruitzichten zijn hier dan ook gunstig, zeker omdat enkele toonaangevende bedrijven in de markt geloven. Unilever kocht De Vegetarische Slager en scoorde ook al met de Vegan Magnum. Nestlé ziet groot potentieel in Garden Gourmet, dat recent ook bij ons zijn Incredible Burger lanceerde.

 

Kansen en risico’s

Fabrikanten zetten grote stappen op het vlak van smaak en textuur, twee bijzonder belangrijke criteria voor de consument. Het analistenrapport ziet naast kansen echter ook risico’s: mogelijke restricties met betrekking tot de benaming van de producten bijvoorbeeld, kunnen een rem betekenen. Verschillende landen overwegen immers om elke benaming die naar vlees verwijst (burger, worst, steak) te verbieden voor vleesvervangers. Eerder gebeurde iets gelijkaardigs al in de sector van de zuivelalternatieven: een sojadrink mag geen ‘sojamelk’ heten, bijvoorbeeld. Ook prijs is een mogelijk issue: vleesalternatieven zijn niet veel duurder dan kwaliteitsvlees, maar wel in vergelijking met goedkopere fastfood. 

 

Daarnaast is er de vraag of alle vleesalternatieven wel zo gezond zijn als ze beweren. De nieuwste generatie veggieburgers bevat minder cholesterol dan mager rundvlees, ongeveer evenveel vet, iets minder eiwitten en meer zout. Een aandachtspunt is het hogere gehalte aan verzadigde vetten, door het gebruik van kokosolie. Sommige plantaardige burgers bevatten bovendien nogal veel koolhydraten en sommige producenten maken gebruik van additieven zoals smaakversterkers. De Impossible Burger bevat zelfs een geheel nieuw ingrediënt: ‘soja-heem’, een stof die ook in de hemoglobine in ons bloed voorkomt en in dit geval uit soja wordt gehaald door fermentatie. Het is deze stof die de plantaardige burger sterk op vlees doet lijken… maar mogelijk staan sommige consumenten toch wat wantrouwig tegenover zulke technologische nieuwlichterij.

 

Minder ‘alternatief’

Conclusie? Om van vleesalternatieven een echt doorslaand succes te maken, zullen voedingsbedrijven het aanbod moeten blijven verbeteren, met oog voor de smaak en de nutritionele kwaliteiten van de producten. Marketing wordt belangrijk om een bredere doelgroep te bereiken, met argumenten als gezondheid, diervriendelijkheid en duurzaamheid. Ook de gezondheidssector kan betrokken worden in informatiecampagnes. Correcte en gedetailleerde productinformatie is essentieel. Zowel restaurants als retailers zijn belangrijke verkoopkanalen. Uiteindelijk moet het doel zijn dat vleesalternatieven minder ‘alternatief’ worden: de mainstream wenkt.

 

Bron: Barclays Research, Euromonitor

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN