RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Valess verleidt nu ook Belgische flexitariërs

icon
Food7 april, 2021

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina lanceert z’n vleesvervanger Valess op de Belgische markt. De nieuwkomer wil het verschil maken met smaak, textuur en voedingswaarde. Het potentieel is groot: “Het aantal flexitariërs is in vier jaar tijd verdubbeld.”

 

“Een goed moment om te starten”

Valess onderscheidt zich van andere vleesvervangers doordat de producten worden gemaakt op basis van zuivel. Het merk richt zich tot de brede groep flexitariërs, consumenten die twee of meer keer per week geen vlees eten. “Die groep groeit heel hard,” vertelt brand lead Lieke Kersten aan RetailDetail. “We spreken daarnaast ook echte vegetariërs aan. Valess is niet vegan, maar het aantal veganisten is erg klein: maar 1 procent van de bevolking. Dat de producten gemaakt zijn van zuivel, zien we dus niet als een handicap. Integendeel: melk heeft een uitstekende voedingswaarde. Zuivel zorgt ook voor de goede smaak en textuur. Daarom geloven we er zo sterk in: smaak is immers de belangrijkste barrière voor mensen om geen vleesvervangers te kopen. Wij denken echt dat we met onze smaak het verschil kunnen maken.”
 

De fabrikant ziet groot potentieel: “De categorie is sterk gegroeid de afgelopen jaren. Alleen al in 2020 kende de markt van vleesvervangers een groei van maar liefst 22%. Naast variatie zijn milieu en persoonlijke gezondheid de belangrijkste drijfveren. Wel zien we dat de markt naar verhouding in Nederland al vijfmaal groter is dan in België. Vegetarisch staat hier dus nog min of meer in de kinderschoenen en kan nog veel meer groeien. Dit is een goed moment om te starten.”

 

Primeur voor Carrefour

In eerste instantie komt Valess in België op de markt met vier producten die hun succes al bewezen hebben. De vegetarische schnitzel met Gouda is in Nederland zelfs de best verkopende vleesvervanger. Verder in het assortiment: een schnitzel zonder kaas, krokante en pittig gekruide CrispySticks en een burger. Vanaf 7 april liggen ze in de rekken bij Carrefour, dat met de primeur aan de haal gaat. “Daarna volgen hopelijk snel de andere foodretailers,” zegt Yves Cnudde, die verantwoordelijk is voor de verkoop aan het retailkanaal. “Er is concrete interesse maar Covid bemoeilijkt de gesprekken wel wat. In elk geval groeit de markt enorm. Eén consument op vijf kiest nu voor afwisseling. Het momentum zit goed.”
 

Test-Aankoop nam recent vleesvervangers onder vuur omdat ze soms teveel vet en zout zouden bevatten, maar FrieslandCampina staat stevig in de schoenen als het gaat over de voedingswaarde en de gezondheid van Valess: “We beperken het aantal calorieën en verzadigde vetten doordat we halfvolle melk gebruiken. Verder bevatten de producten onder andere calcium, ijzer en vezels. Drie van de vier varianten die we lanceren, hebben de Nutri-Score A. Enkel de kaasschnitzel heeft Nutri-Score B. Daarmee doen we beter dan veel collega’s.”

 

Circulaire ambitie

In Nederland is Valess een gevestigd merk, dat al verschillende jaren op de markt is. Ook in Duitsland zijn de producten al verkrijgbaar. De stap naar België is dus logisch: “We investeren sterk in het merk en we hopen op termijn ook andere markten aan te pakken. Zo’n vleesvervanger past perfect in onze missie ‘nourishing by nature’. FrieslandCampina is een coöperatie, we richten onze blik op de toekomst voor onze consumenten, klanten en boeren, maar ook voor de komende generaties en voor onze planeet.”
 

Naast een beduidend lagere CO2-voetafdruk zet Valess ook in op een gerecycleerde verpakking. De transparante verpakking bestaat voor 60-70% uit gerecycleerd plastic en de kartonnen sleeve is helemaal recycleerbaar. Een circulaire toekomst is de ultieme ambitie: vanaf eind 2021 wil Valess overschakelen op 100% gerecycleerd én recycleerbaar plastic om zo de strijd tegen afval aan te gaan.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN