RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van Eerd (Jumbo): “Wil niet de grootste, wel de beste zijn”

icon
Food27 november, 2017

In een uitgebreid interview heeft Frits van Eerd, CEO van Jumbo, zijn visie op het verleden en de toekomst van de supermarktketen gegeven. Daarin zegt hij onder andere dat zijn familie het bedrijf nooit van de hand zal doen.

“Uiteindelijk wint de beste”

Jumbo werd bijna honderd jaar geleden opgericht als een groothandel, maar verovert sinds de jaren 1990 Nederland als supermarktketen. Sinds de overname van de ketens Super de Boer en C1000 is het een belangrijker speler geworden in Nederland: vorig jaar haalde het met een consumentenomzet van 6,7 miljard euro bijna 20% marktaandeel.

 

Op dat vlak moet het echter nog steeds Albert Heijn voor zich dulden. Volgens Van Eerd is het echter geen obsessie om die in te halen: “Dat is niet het doel. We hoeven niet de grootste te zijn, wel de beste. Maar het gaat wel gebeuren hoor, als wij zo doorgaan. Want uiteindelijk wint de beste, dat is een natuurwet”, zegt hij aan het AD.

 

De overnames van Super de Boer en C1000 waren noodzakelijk omdat Jumbo niet genoeg nieuwe locaties vond om door te groeien, maar ze bezorgden de CEO wel enkele slapeloze nachten. “De koop van C1000 maakte ons de nummer twee in de markt, maar het leverde wel een schuld op van 1,3 miljard. Daar heb ik een tijd niet van geslapen. De bank wilde alle cijfers weten, maar niemand vroeg aan mij of ík het wel kon, niemand testte of ik wel een balans kon lezen.”

 

“Ik wil Emté heel graag”

De overname van C1000 ging ook niet zonder slag of stoot, want de keten draaide goed en de ondernemers wilden niet echt weten van een overname. “Die ondernemers zeiden: wij hebben jou niet nodig. Als zij de kont tegen de krib hadden gegooid, was dat een gigantisch probleem geworden. Dat heb ik ook tegen de winkeleigenaren gezegd: we hebben hetzelfde belang. Ik moest aantonen dat ze met Jumbo’s ‘7 zekerheden’-formule beter af waren. Dat was een heel zware tijd.”

 

Na die twee overnames kreeg Jumbo ook nog La Place in handen en deed het een bod op Emté, de keten van Sligro Food Group. Ondanks het afgeslagen bod heeft Van Eerd ook daar nog niet opgegeven: “Ik wil Emté heel graag hebben, heb er veel geld voor geboden. Ik probeer ze echt geen hak te zetten.”

 

Altijd een familiebedrijf

Zelf het eigen bedrijf van de hand doen, dat ziet Van Eerd dan weer niet zitten. “Je kunt op Jumbo bieden wat je wilt, wij verkopen toch niet. We hebben hier ons hele leven voor gewerkt. Jumbo zal altijd een familiebedrijf blijven.” Dat is ook duidelijk in de bestuurskamer, waar vader Karel nog steeds president-commissaris is en beide zussen van Frits van Eerd ook een belangrijke rol vervullen.

 

Of de volgende generatie ook in het bedrijf zal stappen, is nog niet meteen duidelijk, maar volgens Van Eerd zijn ze meer dan welkom. Al mogen ze ook een andere weg kiezen: “Als ze maar gelukkig zijn; ik zit daar anders in dan mijn vader destijds. Ze zijn welkom in het bedrijf, maar alleen als ze 100% gemotiveerd zijn.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food1 augustus, 2025
    Waarom Beyond Meat de term “vlees” uit zijn naam schrapt

    Beyond Meat neemt afscheid van het woord "Meat" in zijn merknaam en heet voortaan kortweg "Beyond". Het Amerikaanse bedrijf wil zich scherper profileren als producent van plantaardige eiwitten, niet van vleesimitaties.

  • icon
    Food1 augustus, 2025
    [In Beeld] Co-op lanceert keten van gemakswinkels in VK

    De Britse supermarktketen Co-op stort zich op de groeiende markt voor consumptie onderweg met een nieuwe winkelconcept: Co-op On The Go. De keten heeft de ambitie om de komende twee tot drie jaar honderden van deze miniwinkels te openen.

  • icon
    Food1 augustus, 2025
    Fastfoodketens onverzadigbaar in België: lawine aan nieuwe restaurants op komst

    Voor fastfoodketens is België nog altijd een onderbezette markt met groeipotentieel. Grote spelers als McDonald’s, Burger King, Domino’s en Belchicken plannen samen minstens 250 nieuwe vestigingen in de komende jaren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN