Ook voor zijn volledige boekjaar heeft ’s werelds grootste chocoladeproducent, Barry Callebaut, te kampen met dalende verkoopvolumes. Wel zijn veel klanten zo verknocht aan hun chocolade dat de groepsomzet desondanks toch fors toenam.
42% meer omzet
De trend uit het derde kwartaal zette zich ook voor het hele boekjaar 2024/25 verder: recordprijzen voor cacao betekenen veel minder verkoop, maar toch een hogere omzet. Terwijl het verkoopvolume met 7% zakte naar 2,125 miljoen kilo, stegen de inkomsten met liefst 42% naar 14,8 miljard Zwitserse frank (16 miljard euro) .
Ook de operationele winst ging met 42% omhoog (naar 635 miljoen frank of 680 miljoen euro), maar de nettowinst ging licht achteruit naar 188 miljoen frank (200 miljoen euro). De chocoladegroep zegt de gestegen kosten (vooral voor cacaobonen) goed te kunnen doorrekenen aan zijn klanten, maar wijst wel op een “verstoorde markt”.
Het is dan ook niet onlogisch dat Barry Callebaut nagenoeg tegelijkertijd een plan bekendmaakte om, in samenwerking met Planet A foods, te investeren in chocolade-achtige producten zonder cacao. Dat moet duurzamere producten opleveren, zowel voor het milieu als voor de portemonnee.


