RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vernieuwd Puur Poiesz 2.0 introduceert bieradvies

icon
Food11 juni, 2015

Bieradvies in primeur

Het bieradvies informeert klanten, net als het wijnadvies bij Poiesz, bij het schap in de winkel over combinaties van bier met gerechten. De klant kan aan de hand van het systeem een bier kiezen met een smaak die past bij een gerecht.

 

“Ons bierassortiment is ingedeeld in zes categorieën: Krachtig & Blond, Pilsner, Cider, Fruitig & Fris, Rijk & Donker en 0,0%. Hier zijn bieren en voorbeelden van gerechten of hapjes aan toegevoegd”, vertelt Jan Hoitema van Poiesz. “Ieder bier op het communicatiepaneel heeft een nummer dat aan een categorie is gekoppeld. Verder is het biermeubel aangepast in de sfeer van een lekker biertje drinken”.

 

Het adviessysteem dat bij Poiesz Puur 2.0 in Heerenveen is geïntroduceerd, werd ontwikkeld in samenwerking met leverancier Heineken. Poiesz testte het bieradvies afgelopen najaar in de Puur 2.0 pilotwinkel in Noordhoek in Sneek.

 

Poiesz heeft met het bieradvies een primeur in foodretail. “Het is logisch om wat voor wijn heel gebruikelijk is, dus de koppeling van wijn aan een gerecht en een smaakadvies, ook voor bier te brengen. Een dergelijk systeem was er echter nog niet”, aldus Hoitema. “Het bierassortiment in de supermarkt verbreedt in hoog tempo met speciaalbieren en nieuwe smaken. Om de klant goed van dienst te kunnen zijn bij zijn keuze ondersteunt Poiesz met gericht advies. Dit systeem is een goede toevoeging aan de formule en aan het bierschap”.

 

Poiesz Puur 2.0: nieuwe look & feel

Heerenveen is de tweede pilotwinkel van Poiesz in de vernieuwde formule. De eerste locatie opende vorig jaar november in Sneek. Eind deze maand opent Poiesz de derde Puur 2.0 op een volledig nieuwe locatie van 1100 m² in het Groningse Zevenhuizen.

 

In de nieuwe look & feel zijn het klantadvies en de ondersteuning op assortimentsniveau sterk uitgebreid. “Vers speelt een nog grotere rol bij Puur 2.0. In de hele schil en aan de achterwand voert vers de boventoon. Bovendien zijn de afdelingen bezet met vakmensen die klanten gericht kunnen adviseren”.

 

Kookconcept ‘Wat maak je menu’ bij versafdelingen

Het kookconcept ‘Wat maak je menu’ is bovendien uitgebreid naar enkele versafdelingen. Poiesz ontwikkelde dit concept drie jaar geleden in samenwerking met chefkok Reitse Spanninga. Op vrijdag en zaterdag staat er bij de agf-afdeling een kookmeubel, waar door Spanninga opgeleide medewerkers gerechten koken en klanten tot inspiratie brengen. Op andere dagen draait er bij de afdeling een filmpje met nieuwe recepten.

 

Ook de brood- en de vleeswaren- en kaasafdeling kreeg een kookmeubel. Hier kan de klant op vrijdag en zaterdag een vers broodje kopen.

 

Koffietafel en klantcontact

De koffiehoek bij de bakkerij-afdeling kreeg eveneens een ambachtelijk meubel. Klanten kunnen hier verse koffie kopen en plaatsnemen aan de koffietafel. Ook de medewerkers kunnen er pauzeren en met klanten in gesprek gaan.

 

Hoitema: “Dat doen we al uitgebreid, maar we maken het contact met de klant bij een kop koffie nog belangrijker. We geven onze medewerkers op deze manier tevens een podium en mogelijkheden om hun kennis en kunde met de klant uit te wisselen”.

 

“De medewerkers spelen bij Poiesz sowieso een belangrijke rol, maar diverse elementen van de Puur 2.0-formule vallen of staan met de vakkundige inbreng van onze mensen”.

 

Uitrol in vijf jaar

Hoitema is zeer positief over de eerste resultaten van Poiesz Puur 2.0. “We zijn zeer tevreden over de eerste pilotwinkel in Sneek, die we in november vorig jaar openden. In Heerenveen onderstrepen we die resultaten met een verdere aanscherping van de formule. Hierbij blijkt de focus op vers zeer succesvol.”

 

Poiesz gaat in de komende vijf jaar alle winkels naar de nieuwe look & feel van Puur Poiesz 2.0 uitrollen. De Friese supermarktorganisatie wil met supermarkten aangevuld met servicediensten een belangrijke winkelfunctie vervullen in kleine kernen in Groningen, Friesland en Drenthe.

 

Poiesz Supermarkten BV in Sneek is het enige zelfstandige regionale grootwinkelbedrijf in het noorden van het land. Het familiebedrijf ontstond in 1923 toen de heer L. Poiesz aan de Havenstraat in Sneek een groentewinkeltje van 12 m² opende. In 1962 opende in Sneek de eerste Poiesz Supermarkt. Inmiddels telt het bedrijf 68 supermarkten in eigen beheer van gemiddeld 850 m² vvo. Poiesz Supermarkten had in 2012 1,03% marktaandeel en is aangesloten bij inkoopvereniging Superunie.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN