RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Verssector wil intensiever gaan samenwerken

icon
Food25 november, 2014

“Sterke link met consument nodig”

De vraag naar met name vers voedsel neemt sterk toe, zowel wereldwijd als dichterbij. “Zorg als versketen dan ook voor een sterke link met de consument en wees transparant over productie en herkomst”, was één van de boodschappen op het Nationale Vers Congres dat voor het eerst georganiseerd werd door EFMI Business School en Foodmagazine.

 

Het ontwikkelen van ketenconcepten is immers essentieel om onderscheid in de markt te genereren en tegemoet te komen aan de keuzevrijheid van de consument. Om in te spelen op deze behoefte moeten retailorganisaties met vers echt vraaggestuurd werken, onderstreepte met name president Aalt Dijkhuizen van topsector Food & Agri.

 

“Relaties in keten moeten beter”

Versgroepen zijn van wezenlijk belang voor de strategie van de foodretailer, maar “relatietechnisch valt er in de keten nog een en ander te winnen”. Daar zouden beide partijen ook wat aan hebben: de foodretailer in zijn zoektocht naar onderscheidend vermogen en de versproducent in zijn zoektocht naar continuïteit en stabiliteit.

 

Het probleem is de enorme prijs- en margedruk die in het middensegment van de sector heerst: die maakt het belangrijk om de bovenkant of de onderkant van de markt op te zoeken. Zo investeren supermarktformules voortdurend in nieuwe winkels en assortimentsverbetering – zoals meer nadruk op onderscheid, beleving, verskwaliteit, specialisatie, luxe en service – terwijl discounters ondertussen met een onstuitbare opmars bezig blijven.

 

Goede kwaliteit voor een lage prijs is allang niet meer armoedig, constateert Koen Hazewinkel, programmadirecteur van EFMI Business School.

 

Ketens samen sturen

Retailers gaan versterkt zoeken naar partners die het onderscheidend vermogen van hun formule structureel gestalte kunnen geven. Die samenwerking leidt tot het samen sturen van ketens, wat voor beide schakels interessant is, betoogde Koen Hazewinkel. De schaalvergroting in de tuinbouw leidt bijvoorbeeld tot instabiele omzetten en negatievere bedrijfsresultaten, waardoor producenten partners zoeken die hun inkomstenpatronen stabieler maken.

 

Al is de realiteit weerbarstig: in bloemen, planten en agf wordt de dagelijkse dynamiek nu eenmaal bepaald door kortcyclische en kostprijsgedreven transacties, eigenschappen die diepgaand en intensief samenwerken in de keten bemoeilijken.

 

Er is dan ook wel een zekere mate van organisatie – 90 procent van de telers is aangesloten bij een producentenorganisatie – en beperkte specialisatie, maar er is geen integraal ketenbelang in financiering, productie en marketing. Hoewel retailers en producenten nochtans overtuigd zijn van het belang van een ketenperspectief, meent Hazewinkel. “Intensiever samenwerken is keuzes maken.”

 

Innovatie voor differentiatie

Foodtrends geven mogelijkheden voor innovatie: zo bieden de vijf G’s (gezondheid, genieten, gemak, goed gedrag, goedkoop) kansen voor een betere differentiatie per productgroep. Producten bijzonder maken leidt immers tot meerwaarde, denk maar aan een basisproduct als de champignon versus de champignonburger als concept met toegevoegde waarde. Het hangt van beide partijen af welke keuzes ze willen maken, aldus Hazewinkel.

 

In de zoektocht naar differentiatie verschuift de macht in de keten bovendien van de retailer naar de toeleverancier en de online adviseur in 2025, voorspelde John Valster, commercieel adviseur bij Vion, tijdens het congres.

 

Differentiatie is het creëren van onderscheidend vermogen door retailer én fabrikant, aldus Valster: “Vers is meer dan theater met inventaris. Vers betekent samenwerken in kwaliteit, met daaraan gekoppeld keuze, service, beleving, kennis en autoriteit.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN