RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vierde kwartaal redt 2014 (een beetje) voor Ahold

icon
Food26 februari, 2015

Omzet onder druk

Ondanks een relatief goed vierde kwartaal daalde de identieke omzet in de VS in 2014 met 0,4% en in Nederland met 0,5%. Ook promotiedruk baart de retailer zorgen, want die deed het bedrijfsresultaat met ruim 8% dalen. Het nettoresultaat (exclusief eenmalige baten en lasten) bleef nagenoeg stabiel, dankzij het simplicity-programma dat Ahold sinds 2012 voor 865 miljoen euro aan kostenverbeteringen opleverde.

 

De totale jaaromzet van Ahold steeg met 0,5% tot 32,8 miljard euro, omdat Ahold erin slaagde om een tot dusverre teleurstellend boekjaar toch kleur te geven in het vierde kwartaal. Dankzij positieve wisselkoerseffecten steeg de kwartaalomzet immers met 7,9 procent: zonder dit effect zou de kwartaalomzet van Ahold met 2,9 procent zijn toegenomen.

 

Identieke jaaromzet Nederland 0,5% achteruit

In de Lage Landen kwam de kwartaalomzet uit op 2,84 miljard euro, 4,5% meer dan in het vierde kwartaal van 2013. Op jaarniveau steeg de netto-omzet met 1,8% tot 11,7 miljard euro, mede dankzij de ombouw van vijftien voormalige C1000-winkels en de opening van negen nieuwe Albert Heijn-winkels in België. Over heel 2014 groeide het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland naar 34,1%.

 

De identieke omzetgroei voor Ahold Nederland in het vierde kwartaal steeg met 2,2%. Dat is een opsteker voor de retailer, want in het laatste kwartaal van 2013 ging de identieke omzet nog met 1% omlaag. Volgens Albert Heijn zijn succesvolle promoties zoals een campagne rond biologische producten en de – nochtans bekritiseerde – kristalglas-campagne verantwoordelijk voor een positieve omzetontwikkeling in december.

 

Het vierde kwartaal kon echter niet de schade voor heel 2014 goedmaken: ondanks een goede prestatie bij Albert Heijn in België (dat ook in de resultaten van Ahold Nederland wordt verdisconteerd), ligt de identieke omzet voor Ahold Nederland 0,5% lager dan in 2013. In 2013 wist Ahold Nederland ondanks een slecht vierde kwartaal nog een identieke omzetgroei van 0,6% te realiseren, maar in 2014 was die situatie precies het tegenovergestelde: een goed laatste kwartaal, maar een daling van de identieke jaaromzet.

 

Maar zelfs het goede vierde kwartaal heeft een schaduwzijde: door de enorme druk van prijspromoties daalde het onderliggende bedrijfsresultaat van Ahold Nederland met liefst 10%. Daarmee is de 2,2% groei van de identieke omzet wel duur betaald. Op jaarniveau ligt het onderliggende bedrijfsresultaat van Ahold Nederland 7,3% onder het niveau van 2013.

 

Ook in de VS: een goed kwartaal maar een teleurstellend jaar

In de Verenigde Staten, waar Ahold 60% van de omzet realiseert, groeide de netto-omzet (exclusief brandstof en tegen constante wisselkoersen) in het vierde kwartaal met 0,5%. Ahold schrijft dit toe aan een betere identieke omzet van 0,3%, flink beter dan de -2% in het vierde kwartaal van 2013.

 

Ook in de VS kon het vierde kwartaal het hele jaar niet meer helemaal redden: de jaaromzet van Ahold USA daalde vorig jaar met 0,6%. De identieke jaaromzet daalde 0,1%, het onderliggende bedrijfsresultaat ging met liefst 7,9% onderuit.

 

Het grote belang van Simplicity voor Ahold

Vooral de druk op het bedrijfsresultaat in de VS en in Nederland onderstreept het belang van Aholds Simplicity-programma, want deze structurele kostenfocus wordt voor een aanzienlijk deel in lagere consumentenprijzen geïnvesteerd. Prijsperceptie is en blijft een open zenuw voor Ahold, en voor Albert Heijn in Nederland in het bijzonder. “We hebben voor 865 miljoen euro aan kosten- en efficiencyverbeteringen gerealiseerd”, aldus CEO Dick Boer: “Dat is meer dan onze doelstelling van 600 miljoen euro.”

 

Voor 2015 formuleert Ahold nu een nieuwe simplicity-doelstelling: dit jaar moeten de operationele kosten met 350 miljoen euro dalen, door efficiëntere bedrijfsvoering. Daarnaast zal Ahold opnieuw beginnen met de inkoop van eigen aandelen. Na het inkoopprogramma ter waarde van 2 miljard euro van vorig jaar, gaat nu een nieuw programma van start voor 500 miljoen euro. Daarnaast besluit Ahold om het dividend op het aandeel met 2,1 procent te verhogen.

 

Meer service en inspiratie

Ondanks dit douceurtje stond het aandeel Ahold vanochtend flink in de min, maar dat is een dagkoers: het aandeel koerst op dit moment veel hoger dan drie maanden geleden. Met nieuwe formule-impulsen zoals Albert Heijn XL in Eindhoven en de integratie van AH to go-modules in reguliere buurtsupers op locaties met veel verkeer lijkt de toekomst er voor Ahold als omnichannelretailer er goed uit te zien.

 

Ahold blijft bovendien zowel in Europa als in de VS verder bouwen aan zijn online expertise. Als de webverkopen van Ahold verder groeien, zal de ontwikkeling van de identieke omzet aantonen of Ahold erin slaagt om met meer service en inspiratie klanten blijvend aan zich te binden…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN