RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vijf essentiële foodservicetrends voor 2015

icon
Food25 november, 2014

Reinventing traditions: ambacht is weer sexy

In een uitdijende wereld van kennis en data omarmen steeds meer jonge ondernemers het ambacht. Ze maken hun handen weer vies, zien bloed, ruiken naar zweet.

 

In 2015 verkiezen we, volgens de samenstellers van het Food Inspiration Trendreport, imperfectie boven gestandaardiseerd. Het branden van koffie, het brouwen van bier, het bakken van brood, het fermenteren van groente, het beenhouwen van vlees: we leren weer hoe onze oma’s en opa’s het eten bereidden. 

 

Waarom? Rijk word je er niet van, maar wel gelukkig, want ingrediënten verworden tot een eerlijk en smaakvol product met handwerk en vakmanschap, dat geeft voldoening. Deze gelukkige, jonge honden maken ambacht weer sexy.

 

Sharing economy: van bezit naar gebruik

Generatie na generatie zag bezit als het ultieme statussymbool: een koophuis, een grote auto en torenhoge stapels cd’s. Huidige en toekomstige generaties zijn hier wars van: voor hen telt het gebruik en de ervaring. In de deeleconomie gaan we van ‘ownership’ naar ‘usership’.

 

De deeleconomie opent een nieuwe piste waarop de ‘prosument’ – de consument die producent wordt – gaat acteren. Dat betekent dat de bestaande out-of-homemarkt nieuwe concurrenten krijgt: een nieuwe hybride markt is aan het ontstaan, waarbij het privé-eigendom een zakelijke bestemming krijgt.

 

Dankzij deze nieuwe digitale marktplaatsen wordt de consument een producent en veranderen de passiva in activa. Er gaan talloze micro-hotels en micro-restaurants ontstaan. Dat de traditionele scheidingen tussen bedrijfstakken en domeinen vervagen, staat volgens de trendwatchers van Food Inspiration onomstotelijk vast.

 

Food couture: de tafel als catwalk

Food wordt lifestyle: foodies staan een half uur in de rij voor een koffie, gezet door die ene barista, met die ene blend. Status is af te lezen uit de foodkeuzes die je maakt, de restaurants die je bezoekt en het eten dat je thuis serveert: de tafel als catwalk van goede smaak.

 

Welvaart is niet in geld uit te drukken, maar wel in verbondenheid en relevantie. Wat doet het met mij? Hoe maakt het mij en anderen beter? ‘Value for money’ heeft dus een andere betekenis: vertelt het mij iets? Leer ik ervan? Past het bij mijn levensstijl? Voel ik mij daardoor beter?

 

Food wordt het primaire criterium boven prijs, status en materialisme, menen ze bij Food Inspiration – en dit geldt niet enkel voor de consument, maar ook voor de ondernemer. Een relevante bijdrage leveren wordt belangrijker dan omzet of rendement.

 

Purify me: food als groene apotheek

Van gezond naar ‘energizing, purifying en healing’: de gezondheidstrend gaat de volgende fase in. Eten krijgt niet alleen de status van medicijn, maar ook van zuiverend en helend voor lichaam en geest.

 

De foodtrendsetters kijken steeds vaker naar de verhouding tussen calorieën en nutriënten: wat doet dit product met mijn lichaam? Draagt het bij aan evenwichtiger gedrag en rustiger gedachten? Heeft het product een clean label? Onze visie op food evolueert van voedend naar helend en reinigend.

 

Aangejaagd door een constante stroom aan wetenschappelijke artikelen over de werking van eten en geïnspireerd door oude Aziatische kennis, slaan chefs en ondernemers nieuwe wegen in. Voeding wordt innerlijke cosmetica, omdat we niet alleen van buiten, maar ook van binnen mooi willen zijn, zo wordt in het Food Inspiration Trendreport 2015 beweerd…

 

Experience 3.0: niet denken, maar voelen

Het gaat er niet meer om wat de gast denkt over een onderneming of een merk, maar om wat de gast voelt. Waar product en prijs inspelen op het rationele, schiet de beleving in het hart van de emotie.

 

In de toekomst is het de klantbeleving die een onderneming onderscheidt van de rest. Noma, het beste restaurant ter wereld, ligt aan het einde van een steiger. Terwijl je het laatste stuk richting het restaurant wandelt, komt een ober naar buiten en wuift je glimlachend welkom. Binnen volgt niet de klassieke vraag: ‘Heeft u gereserveerd?’, maar een warm en vriendelijk: ‘Are you hungry?’

 

 

 

Ontvang een gratis preview van het Food Inspiration Trendreport 2015 en “stay ahead of the game”. Het trendreport bevat alle cruciale informatie die je nodig hebt om succesvol te blijven binnen de turbulente wereld van foodservice en hospitality.

 

Het Trendreport 2015 bevat:

  • De 10 essentiële trends voor foodservice & hospitality.
  • Marktgegevens, statistieken en insights over de foodservicemarkt.
  • Tips voor effectieve doelgroepmarketing.
  • Inspiratie en food trends met meer dan honderd conceptbeschrijvingen van restaurants, fastservice, hotels, koffie & bakkerij.

 

Ontvang hier de gratis preview van het Food Inspiration Trendreport 2015.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN