RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vomar scoort met discountprijzen

icon
Food28 januari, 2016

Vomar scoort met de discountprijzen van de nieuwe Vomar Rood-formule. De lagere prijzen laten het volume 60 tot 70 procent stijgen en compenseren het verlies van marge.

 

Op niveau harddiscount

Dit verklaart directeur Aart van Haren van Vomar in Het Financieele Dagblad. Volgens hem hebben supermarkten te lang gedacht dat ze een net sinaasappelen voor een euro meer kunnen verkopen dan Lidl. “Wij denken dat de klant dat vandaag al niet meer accepteert. Voor deze producten zijn wij ‘rücksichtlos’ gaan zitten op de prijzen van harddiscounters en dat levert 60 tot 70 procent volumestijging op.”

 

Van Haren zegt dit in een artikel over de voorspelling dat supermarkten naar of de boven- of de onderkant van de markt verschuiven. Klanten willen luxe shoppen of supergoedkoop uit zijn. “Vomar doet dat al. Ik trek vaak een parallel met Duitsland. De helft van de markt is daar harddiscount. Daarnaast zijn er winkels zoals Edeka Zurheide met fantastische assortimenten en een perfecte bediening. Daar tussenin zit nagenoeg niets”, aldus Van Haren.

 

Formules moeten kiezen

De Vomar-directeur denkt dat formules duidelijk moeten kiezen. “Als je allebei een beetje doet, heb je een onvoldoende herkenbaar gezicht voor de klant. Dan word je door de hond of de kat gebeten en waarschijnlijk door allebei.”

 

Hij wijst op de Vomar Rood-formule, waarvan er inmiddels zeven winkels zijn. Na de testwinkel in Juliana startte Vomar met winkels in Amsterdam en De Meern volgens de nieuwe actieformule waarin rood domineert. Vomar telt in totaal 62 winkels.

 

“We hebben gekozen voor goede verse spullen voor lagere prijzen. Dan moet je genoegen nemen met minder procentuele marge. Dat moet goedgemaakt worden door een volumestijging en die is in die winkels 10 tot 20 procent. We hebben ook kosten verlaagd door service te laten verdwijnen. Je kunt bij ons niet meer terecht voor een stomerijservice of Staatsloten.”

 

Trend staat aan begin

Jan-Willem Grievink, hoofddocent new food strategies aan Nyenrode, denkt dat de komende tien tot vijftien jaar de helft van het midden verdwijnt. “Dat kun je bijna uittekenen. We zien dat al een paar jaar gebeuren in de Verenigde Staten en Engeland. Nu begint het ook in Duitsland en Frankrijk. In Nederland staan we pas aan het begin van die trend. Maar hier is het midden nog dominanter en zijn de gevolgen heftiger”, stelt Grievink in het artikel.

 

Supermarkten, die in de markt omlaag kunnen, zijn volgens hem naast Vomar ook Nettorama of Dirk van den Broek. Aan de bovenkant zijn er weliswaar ketens als Marqt en Stach bijgekomen, maar dat stelt in volume weinig voor. Jumbo is met zijn foodmarkten al naar boven opgeschoven en Albert Heijn zou met Delhaize ook een ‘lekker eten’-concept kunnen bouwen, meent Grievink.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN