RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vrije val Tesco houdt aan

icon
Food4 juni, 2014

Ook de komende kwartalen slecht nieuws

Gisteren gaf Kantar Worldpanel nog aan dat de groei van de Britse levensmiddelenmarkt historisch laag is, en uiteraard treft dat de marktleider het zwaarst van allemaal: Tesco heeft vergeleken met een jaar geleden liefst 1,5 procentpunt aan marktaandeel verloren en staat volgens Kantar nu op 29 procent. In april dit jaar meldde Tesco ook al een daling van de jaarwinst met zes procent, waarbij Groot-Brittannië ‘goed’ was voor een min van 3,6 procent.

 

Tesco wijst erop dat de situatie voor de hele Britse levensmiddelenmarkt moeilijk is. De marktleider afficheert zichzelf als een van de voorlopers in de strategie van het zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Daarbij neemt het alvast een voorschot op verder slecht nieuws in de toekomst.

 

“We hebben onze inspanningen om onze klanten het beste aanbod te doen verder versneld“, schrijft Tesco in een persbericht. “We verwachten dat dit onze prestaties ook in de komende kwartalen zal blijven beïnvloeden, want de marktomstandigheden blijven zeer uitdagend voor de gehele Britse levensmiddelensector.”

 

Structureel lagere prijzen

Tesco wijt meer dan de helft van haar slechte prestaties aan het besluit om voortaan af te zien van willekeurige prijspromoties en te investeren in structureel lagere prijsniveaus. “Sinds februari hebben we de prijzen voor de belangrijkste consumentengoederen verlaagd“, benadrukt Tesco’s bestuursvoorzitter Philip Clarke “Ook hebben we de bezorgkosten verlaagd en hebben we de ophaalservice van online bestelde levensmiddelen gratis gemaakt.”

 

Dit stimuleert volgens Tesco allemaal de klantentrouw. In het kader hiervan wijst de chief executive ook op de landelijke uitrol van Tesco’s spaarsysteem voor brandstof en op het voortgaande proces van winkelverbouwingen.

 

Ontwrichting door winkelverbouwingen

“In het afgelopen kwartaal hebben we ruim honderd winkels verbouwd en we zullen in het tweede kwartaal nogmaals meer dan tweehonderd verbouwingen uitvoeren”, aldus het persbericht van Tesco. “Zoals we eerder hebben gemeld, heeft dit verbouwingsprogramma een ontwrichtend effect en beïnvloedt het onze identieke omzet.”

 

Het is volgens Tesco nu dus een periode van verandering in een sterk veranderende markt, waar het bedrijf doorheen moet. “We zijn vastbesloten om leiderschap te tonen in deze periode van verandering“, aldus Clarke. “We bouwen aan klantentrouw op lange termijn en we positioneren ons bedrijf om te overwinnen in het multichanneltijdperk.”

 

Clarke richt zich op de lange termijn

Ondanks de vrije val waarin Tesco verzeild is geraakt, houdt Clarke dus zicht op de lange termijn. Dat is moedig voor een bestuursvoorzitter van een beursgenoteerde organisatie die elk kwartaal weer met de billen bloot moet. Voor Clarke is het alvast te hopen dat hem de tijd wordt gegund om in weerwil van de kortetermijndruk zijn gelijk te halen.

 

“Je kunt je afvragen of Tesco een bedrijf is dat een glimp van een opleving toont, vanwege het herstructureringsplan, of dat het voorbij de houdbaarheidsdatum is”, reageert een analist in de Britse media.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN