RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Waitrose z’n shoppers wil afhelpen van plastic verpakkingen

icon
Food4 juni, 2019

In Oxford test de Britse supermarktketen Waitrose vernieuwende concepten die het potentieel hebben om op termijn duizenden tonnen plastic verpakking uit de winkel te bannen. Grote vraag is of de shoppers volgen…

 

Grootschalig onderzoek

De testwinkel aan Botley Road test het eerste ‘pick & mix’-concept voor verpakkingsvrij diepvriesfruit, schenkt wijn en bier van de tap, heeft navullingen voor schoonmaakmiddelen (in samenwerking met het Antwerpse Ecover!), en dispensers voor pasta, rijst, granen, peulvruchten, gedroogd fruit en zaden. Klanten kunnen er vers gemalen koffie meenemen in een herbuikbare doos. De meeste verse groenten en fruit werden uit hun plastic verpakking gehaald, net als de bloemen en planten. Shoppers kunnen in de winkel herbuikbare dozen ‘lenen’ tegen een waarborg van vijf pond.

 

Omdat de retailer wil achterhalen of shoppers bereid zijn hun winkelgedrag te veranderen, zullen klanten op verschillende afdelingen nog wel de keuze hebben tussen de verpakte of onverpakte variant. Het experiment, dat loopt tot 18 augustus, gaat bovendien gepaard met een grootschalig klantonderzoek. Nooit eerder testte een supermarkt verpakkingloze concepten op zo’n grote schaal, zegt de keten, die het proefproject lanceert onder de naam ‘Waitrose Unpacked’. De ideeën moeten op termijn helpen om duizenden tonnen plastic verpakking uit de winkels te bannen.

 

“We helpen een groeiend aantal klanten dat duurzamer wil shoppen”, zegt duurzaamheidsmanager Tor Harris. “Het wordt fascinerend om te zien welke concepten bij onze klanten in de smaak vallen. We weten dat we niet perfect zijn en dat we meer moeten doen, maar we denken dat dit een vernieuwende manier is om iets anders te bereiken.”

 

Snelle vooruitgang mogelijk

In elk geval past het project helemaal in de tijdgeest: plastic afval staat – in theorie – hoog op de agenda van consumenten en van Europa. Heel wat retailers zetten stappen: in de Benelux hebben onder andere Albert Heijn, Delhaize en Carrefour recent concrete projecten opgezet om de hoeveelheid plastic verpakkingen op de afdeling groenten en fruit sterk te reduceren.

 

Net nu komt verpakkingsproducent DS Smith overigens op de proppen met een nieuw onderzoek, dat aantoont hoe Europese supermarkten elk jaar wel 70 miljard plastic verpakkingen of 1,5 miljoen ton plastic kunnen vermijden door te kiezen voor hernieuwbare alternatieven. Het rapport definieert vijf categorieën waarin snel vooruitgang mogelijk is:

 

  1. Schapklare plastic trays in de schappen van de supermarkt worden vaak over het hoofd gezien omdat klanten ze niet mee naar huis nemen, maar er zijn kartonnen alternatieven voorhanden.

  2. In Europa worden vaak nog plastic bakjes gebruikt voor het verpakken van verse producten, zoals zacht fruit bijvoorbeeld. Ook hier zijn nochtans uitstekende alternatieven beschikbaar.

  3. Vrijwel alle frisdrankeenheden worden verpakt in krimpfolie. Fabrikanten overwegen over te stappen op alternatieven zoals karton en lijm.

  4. Ook in de categorie kant-en-klaarmaaltijden staan veranderingen voor de deur. Vaak gebruikt zwart plastic is haast niet te recycleren, maar nieuwe kartonnen alternatieven komen op de markt.

  5. In vlees, vis en kaas tenslotte kunnen kunststof trays en folies eveneens worden vervangen door hernieuwbare of recycleerbare alternatieven.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN