RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Walmart haalt recordgroei online

icon
Food19 augustus, 2020

E-commerce heeft supermarktreus Walmart een flinke duw in de rug gegeven tijdens de coronacrisis. De onlineomzet verdubbelde bijna, terwijl de gesloten restaurants er ook voor zorgden dat Amerikanen meer eten kochten.

 

Hoge verwachtingen voor Prime-variant

Frappante cijfers bij Walmart in het vorige, corona-gekleurde kwartaal: de nettowinst van de grootste supermarktgroep ter wereld kwam 75% hoger uit op 6,5 miljard dollar (5,5 miljard euro). De retailer klopt daarmee de verwachtingen, met dank aan een vergelijkbare omzetgroei van 9,3% in de Verenigde Staten. Op jaarbasis klom de omzet met 5,6% tot bijna 138 miljard dollar (120 miljard euro).

 

Op de Amerikaanse thuismarkt droeg e-commerce daar stevig toe bij: de onlineomzet verdubbelde bijna (+97%), goed voor de sterkste groei ooit voor de warenhuisketen. Consumenten kochten tijdens de lockdown alles van speelgoed tot elektronica online, maar ook de onlineverkoop van voeding ging volgens de retailer hard. Mensen kookten meer door de gesloten horecazaken. Sinds februari heeft Walmart 30% meer tijdvakken voorzien voor het leveren en ophalen van onlinebestellingen.

 

Het bedrijf heeft dan ook hoge verwachtingen voor Walmart Plus, de nieuwe abonnementsdienst die het weldra lanceert. Met die service wil het concurreren met grote rivaal Amazon Prime, maar de opstart is al verschillende keren uitgesteld. Volgens de laatste berichten zou de dienst al in juli ‘live’ gaan, maar nu zegt de Walmart-directie nog bezig te zijn met de laatste voorbereidingen.

 

Corona-effect vertraagt al

Voor de rest van het jaar snijdt het mes langs twee kanten, waarschuwt CFO Brett Biggs: in het tweede kwartaal piekte de verkoop vooral door hamstergedrag en consumptiecheques die de overheid uitdeelde, maar hoe lang en in welke mate de overheid verdere steunmaatregelen zal nemen, valt af te wachten. In juli vertraagde het effect immers al en keerde de omzetgroei terug naar zijn ‘normale’ niveau van 4%. Opvallend is ook dat de terug-naar-schoolverkoop tegenvalt, nu steeds meer scholen de start van het nieuwe schooljaar uitstellen.

 

De coronacrisis joeg Walmart ook op 1,5 miljard dollar extra kosten, onder meer door loonsverhogingen en bonussen voor het personeel. Niettemin kwam de marge in het tweede kwartaal hoger uit, aangezien veel gezinnen hun aankoopcheque (die tussen 1000 en 1500 dollar per gezin bedroeg) besteedden aan duurdere items, zoals elektronica of meubelen. “Onze klanten waren veel vaker thuis, waardoor we meer televisies, computerartikelen en smarthomeartikelen verkochten”, aldus CEO Doug McMillon.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN