RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Walmartdochter ASDA gaat Europees inkopen via EMD

icon
Food11 januari, 2016

 

Nog scherpere prijzen

Door toe te treden tot EMD voegt ASDA 31 miljard euro aan inkoopvolume toe aan deze inkoopalliantie, die daarmee een Europese consumentenomzet van 178 miljard euro vertegenwoordigt. De Britse Walmartdochter zal hierdoor samen gaan inkopen met onder meer het Duitse Kaufland (onderdeel van de Schwarz Gruppe en zusterbedrijf van Lidl), het Franse Casino en het Nederlandse inkoopverbond Superunie.

“Voor alle fabrikanten van ‘fast moving consumer goods’ opent dit nieuwe mogelijkheden aan beide zijden van het Kanaal”, schrijft EMD in het persbericht over de toetreding van ASDA. Maar het moge duidelijk zijn dat de primaire reden waarom een inkoopalliantie als EMD bestaat – inkoopbundeling om betere condities te bedingen – ertoe zal leiden dat leveranciers nog scherpere prijzen moeten bieden aan de bij EMD aangesloten retailers.

 

De stap van ASDA om tot EMD toe te treden, heeft alles te maken met de strategie om voortdurend in de kosten te snijden en deze door te vertalen in lagere consumentenprijzen. Het is in essentie de basis van de ‘roll back’-strategie en de ‘productivity loop’ waarmee Walmart groot is geworden.

 

Teleurstellende cijfers verwacht

Desondanks heeft ook ASDA te lijden onder het succes van de Duitse discounters op de Britse markt. Volgende maand, als Walmart de nieuwe cijfers bekendmaakt, zal blijken hoe ASDA heeft gepresteerd in de belangrijke periode rond kerst en nieuwjaar. Volgens de analisten en experts zal ook ASDA aansluiten in de stoet retailers die teleurstellende cijfers moet rapporteren over de omzet tijdens de decemberse feestdagen. De eerste cijfers van de grote vier Britse retailers – naast ASDA zijn dat Tesco, Sainsbury’s en Morrisons – worden in de loop van deze week verwacht.

 

Net zoals de overige grote retailers staat de omzet ook bij ASDA (de tweede Britse retailer, na marktleider Tesco) onder druk. ASDA heeft al vijf keer op rij een omzetdaling moeten rapporteren, omdat Britse klanten steeds meer de weg naar Aldi (Süd) en Lidl weten te vinden. Beide discounters zijn ook ijkpunten in de prijsstrategie van ASDA. In de Britse pers zei CEO Andy Clarke dat ASDA de goedkoopste van de grote retailers wil zijn, met een maximaal prijsverschil van vijf procent ten opzichte van Aldi en Lidl.

 

Radicale ingreep

Volgens Clarke is een radicale ingreep nodig om klanten terug te winnen. Daarom stelt hij een nieuwe ronde van structurele prijsverlagingen in het vooruitzicht. Daarin zal ASDA de komende jaren liefst 500 miljoen pond sterling (664 miljoen euro) investeren. Dit komt nog eens bovenop de investering van 1 miljard pond in prijsverlagingen, die ASDA in november 2013 aankondigde voor de vijf jaren tot en met 2018.

 

Clarke gaf dit weekend in de Britse pers al aan dat van dit miljard inmiddels zo’n 600 miljoen pond is geïnvesteerd. ASDA snijdt in assortimenten om de complexiteit en daarmee de kosten te reduceren, en het zal ook al naar de inkoopprijzen hebben gekeken. De investering heeft echter nog niet tot het gewenste resultaat geleid.

 

Vandaar dat ASDA nu de Europese inkoopkaart speelt, om door internationale krachtenbundeling verdere voordelen te onderhandelen. De leveranciers van ASDA en van de overige EMD-leden zullen zich dus ook in 2016 weer kunnen opmaken voor een jaar waarin de inkoopcondities op het scherpst van de snede worden uitgevochten.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN