RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wat als… Carrefour en Casino zouden fuseren?

icon
Food26 juli, 2019

Ook al sprongen gesprekken tussen beide retailers vorig jaar af, toch zou volgens analisten van Barclays een toenadering tussen Carrefour en z’n Franse concurrent Casino niet ondenkbaar zijn, vooral wegens de aanhoudende moeilijkheden bij Casino.

 

Hinderpaal

Niet voor niets riep Carrefour-topman Alexandre Bompard al eerder op tot verdere consolidatie in de foodretailsector, schrijven de analisten in een recent rapport. Een combinatie van beide bedrijven zou marktleider worden in Frankrijk en Brazilië, en aanzienlijke synergiën opleveren. Het rapport mikt op een besparing van 0,7 tot 1,1 procent van de omzet van de potentiële fusiegroep of ongeveer 1 miljard euro – waardoor de operationele winst met 30 procent zou stijgen. Dat is een lagere inschatting dan bij Ahold Delhaize, waar de synergie 750 miljoen euro of 1,2 procent van de omzet opleverede.
 

De belangrijkste hinderpaal voor een acquisitie zit ‘m echter in de concurrentiewetgeving, met de recent afgesprongen fusiepoging tussen Sainsbury en ASDA in het achterhoofd. Een gefuseerde groep Carrefour-Casino zou meer dan 30 procent marktaandeel hebben in Frankrijk en zelfs meer dan 50 procent in Brazilië. De Franse concurrentiewaakhond zou ongetwijfeld eisen dat een belangrijk aantal winkels wordt verkocht, maar is niet noodzakelijk gekant tegen grote fusies, zoals is gebleken uit het samengaan van Fnac en Darty in 2016. Het gegeven dat zo’n fusie kan vermijden dat Casino uiteenvalt, met significant jobverlies tot gevolg, is een argument. In Brazilië deed Carrefour al in 2011 een poging om Casino over te nemen, wat erop kan wijzen dat antitrustissues niet onoverkomelijk zijn.

 

Troeven

De vraag is of zo’n samengaan kan slagen? Grote fusies uit het verleden kenden slechts een beperkt succes – denk maar aan de combinatie Carrefour-Promodès in Frankrijk, die de beloftes nooit waarmaakte. Maar volgens Barclays heeft het huidige management van Carrefour wel wat troeven in handen: het was per slot van rekening Alexandre Bompard die de fusie tussen Fnac en Darty in goede banen leidde. En diezelfde topman lijkt nu ook Carrefour weer op het goede spoor te krijgen.
 

Of de aandeelhouders van Casino op een interessante premie moeten rekenen, is echter twijfelachtig. De meerderheidsaandeelhouder van Casino bevindt zich in een zwakke onderhandelingspositie gezien de financiële problemen en de hoge schuldenlast van de groep. Er zijn sowieso maar weinig potentiële overnamekandidaten voor Casino in z’n geheel.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN