RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags veggie/vegan
  • Bedrijven Ter BekeWhat's Cooking?
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

What’s Cooking? Ter Beke wordt duurzaam en plantaardig

icon
Food7 maart, 2023

Ter Beke ondergaat een gedaanteverwisseling: de specialist in charcuterie en vleeswaren heet voortaan What’s Cooking? en legt meer focus op plantaardige producten.

Verduurzamen als businessstrategie

Voor zijn 75e verjaardag meet Ter Beke zich een nieuw jasje aan: het bedrijf verandert van naam en strategie. Tegen 2030 wil het nieuwe What’s Cooking? minstens 15% van het volume uit vegetarische of volledig plantaardige producten halen. Met de nieuwe naam wil het Oost-Vlaamse bedrijf ook meer de klemtoon leggen op innovatie en op het internationale karakter.

“Dag na dag zullen we stappen zetten door innovatie, verbreding van ons portfolio en verduurzaming van de keten. Onze R&D-activiteiten richten zich niet alleen op het verder ontwikkelen van een smaakvol en betaalbaar dierlijk, vegetarisch en plantaardig gamma aan hartig fijn beleg en bereide gerechten. Daarnaast focussen we op het verduurzamen van onze bestaande producten, de verpakkingen en onze productieprocessen”, zegt CEO Piet Sanders in een persaankondiging.

Verduurzamen is dus het credo, vooral onder druk van de markt, ziet Sanders. Mensen eten vandaag steeds minder vlees, terwijl bedrijven zich ook moeten aanpassen aan de Europese klimaatdoelstellingen. “De Europese klimaatdoelstellingen zullen veel vergen van de bedrijven. De voorlopers zullen worden beloond door hun klanten en zullen waarde creëren voor hun aandeelhouders”, aldus de topman in De Tijd.

150 miljoen euro investeringen

De twee business units worden omgedoopt tot “Hartig beleg” (niet langer vleeswaren) en “Kant-en-klare maaltijden”. Ook binnen de kant-en-klare maaltijden wil What’s Cooking? meer inzetten op plantaardige keuzes en op “lokale helden”, met gerechten aangepast aan elk land. What’s Cooking? is namelijk actief in 37 landen, waarbij zeven landen ook goed zijn voor twaalf fabrieken.

De ‘nieuwe’ Ter Beke lanceert tegelijk een eigen duurzaamheidsstrategie. Tegen 2030 wil het bedrijf de uitstoot van broeikasgassen halveren (in vergelijking met 2021) en 30% minder water verbruiken. Al komend jaar4 moet de voedselverspilling met een vijfde dalen, terwijl alle elektriciteit groen hoort te zijn. Volledig recycleerbare verpakkingen wil Sanders tegen 2025 op de markt brengen.

Om die doelstellingen te realiseren, gaat What’s Cooking? de komende vijf jaar 150 miljoen euro extra investeren. Ook in de voorbije vijf jaar investeerde de groep naar eigen zeggen ruim 135 miljoen euro in onder meer nieuwe productielijnen en energiebesparende maatregelen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN