RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Danone een flexitarisch bedrijf wordt

icon
Food27 augustus, 2020

Actimel is vanaf nu ook in een plantaardige versie verkrijgbaar, net als Danio en Danette. Producent Danone ziet geen tegenstelling tussen zuivel en plantaardige alternatieven: beide zijn complementair.

 

Duurzame missie

Deze week verschijnen de eerste flesjes met de plantaardige versie van Actimel in de supermarktrekken. Ook van Danio en Danette ontwikkelde Danone al plantaardige varianten. Het kan opmerkelijk lijken dat het zuivelbedrijf plantaardige versies introduceert onder bekende zuivelmerken, terwijl het met Alpro ook al een zuiver plantaardig merk in huis heeft. Danone zal echter steeds meer een flexitarisch bedrijf worden, zegt country manager Nathalie Pfaff van Danone Belux: het past in de duurzame missie van de onderneming en beantwoordt aan een reële vraag van de consument.

 

“We zien dat steeds meer consumenten flexitarisch eten. Vooral jongeren zijn zich superbewust van de impact van hun keuzes: ze denken aan hun eigen gezondheid én die van de planeet. Die twee zijn ook nauw verbonden in de ‘One Planet, One Health’-visie van Danone. We willen in deze evolutie een actieve rol opnemen: zuivel en zuivelalternatieven zijn voor ons complementair. We willen het mensen makkelijker maken om die flexitarische keuze te maken. Alpro heeft bovendien geen gelijkaardige flesjes in het assortiment.”

 

Groeiende markt

De lancering van plantaardige varianten onder bekende Danone-merken is dan ook geen defensieve zet, benadrukt Pfaff: “De markt voor plantaardige producten groeit sterk, maar het blijft een kleine niche, goed voor slechts enkele procenten van de Europese zuivelmarkt. Ook reguliere zuivel groeit nog, zeker de afgelopen maanden, als gevolg van de lockdown.” Actimel, een product dat zegt bij te dragen tot de werking van ons immuunsysteem, zag de vraag tijdens de coronacrisis flink stijgen. “Het is nu eenmaal actueel: op Google Trends kan je zien dat het aantal zoekopdrachten naar ‘hoe je immuniteit versterken’ explodeert.”

 

De plantaardige Actimel wordt gemaakt op basis van amandel en havermout en bevat net als de klassieke versie L.casei-fermenten, calcium en vitamine B6 & D. Er komen twee smaken op de markt: original (natuur) en mango-passievrucht. De producten hebben de Nutri-Score A, terwijl de reguliere varianten Nutri-Score B hebben: dat komt doordat de plantaardige drankjes geen lactose en dus minder suiker bevatten. 

 

De fabrikant ziet de plantaardige Actimel flesjes graag naast de traditionele zuivelproducten in het schap, maar elke retailer heeft op dat vlak zijn eigen strategie. Albert Heijn bijvoorbeeld heeft in zijn koelmeubels al plaats vrijgemaakt voor een echt plantaardig segment. “We zullen samen met onze handelspartners moeten ontdekken wat het beste werkt”, klinkt het bij Danone.

 

10 miljoen euro

Voor het omvormen van een bestaande productielijn voor Actimel Plantaardig investeerde Danone 10 miljoen euro in de fabriek in Rotselaar, die zo een ‘hybride’ fabriek wordt (waar zowel zuivelproducten als plantaardige producten van de band rollen). “Een nieuw teken van vertrouwen van de groep in onze site”, zegt fabrieksdirecteur Jurgen Berckmans. In eerste instantie produceert deze fabriek de veganistische Actimel voor België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

 

Rotselaar was in 1994 de bakermat van Actimel en produceert het drankje nu voor heel Europa. Het is in strategisch opzicht dus een belangrijke fabriek voor de groep. Ze neemt ook het voortouw inzake duurzaamheid: ze draait al tien jaar op groene energie en ze hergebruikt 75% van het water sinds de installatie van een nieuwe waterzuiveringsinstallatie – wat een besparing betekent van 500 miljoen liter water per jaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN