RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom discounter Penny uitpakt met hoge prijzen

icon
Food3 september, 2020

Voeding is eigenlijk te goedkoop: veel producten zouden dubbel zo duur zijn als ook de milieuschade in rekening wordt gebracht. De Duitse discounter Penny afficheert die ‘werkelijke’ prijs nu in het schap.

 

De kosten van consumptie duidelijk maken

Een kilo biologisch gehakt zou eigenlijk meer dan 20 euro moeten kosten, en geen 9 euro zoals nu. Een liter melk hoort 1,75 euro te kosten, geen 79 cent. Tenminste, wanneer je de ‘werkelijke’ prijs zou aanrekenen, inclusief de kost die het product veroorzaakt door milieuschade: de koolstof- en stikstofuitstoot, de verbruikte energie, de gevolgen van overbemesting enzovoort. De universiteit van Augsburg berekende de ‘ware kost’ voor zestien huismerkproducten van Penny, de discountformule van de Rewe-groep. Die prijzen afficheert de retailer nu ook duidelijk op het schapetiket in een nieuw, duurzaam filiaal in het Berlijnse district Spandau.

 

De bedoeling is klanten bewuster te maken door ze te confronteren met de grote verschillen: Goudse kaas zou volgens deze logica 88% duurder moeten zijn en mozzarella 52%. Voor groenten en fruit zijn de verschillen kleiner: bananen moeten 19% duurder worden, tomaten 12% en appels 8%. Ook voor biologische producten zijn de verschillen beperkter, al zou biologisch vlees toch 126% duurder worden als alle ware productiekosten in rekening worden gebracht.

 

“We moeten de kosten van onze consumptie duidelijk maken”, vindt CEO Stefan Magel van Rewe. Alleen dan kan een klant goed geïnformeerd zijn aankopen doen. “Als bedrijf in een zeer competitieve markt zijn we ongetwijfeld een deel van het probleem“, geeft hij toe. Hij hoopt nu een stap te zetten in de richting van een oplossing. Klanten hoeven de ‘ware prijs’ voor alle duidelijkheid niet te betalen.

 

Twintig duurzaamheidsinitiatieven

Het is slechts één van wel twintig duurzaamheidsinitiatieven waarmee Penny uitpakt in de Berlijnse winkel, die onder andere is uitgerust met een insectenhotel. Klanten vinden in het nieuwe filiaal een antwoord op vragen als “Welke producten zouden nog in de schappen liggen als bijen en andere bestuivende insecten er niet meer zouden zijn?” of “Hoe sorteer ik mijn koelkast op de juiste manier, zodat het voedsel langer vers blijft?”

 

Op de afdeling groenten en fruit vind je ‘onvolmaakte’ exemplaren, als statement tegen voedselverspilling. Respeggt-eieren garanderen dat er geen mannelijke legkipkuikens werden gedood in de toeleveringsketen. Schoonmaakmiddelen komen in gerecycleerde verpakkingen. Etiketten op verse zuivel wijzen de klant erop dat de producten ook na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum nog eetbaar kunnen zijn: “Ruiken. Proeven. Genieten.”: zo luidt het advies. Aan de kassa kunnen klanten een kleine gift doneren aan een lokale organisatie die kansarme kinderen en jongeren helpt. “Duurzaamheid wordt steeds meer een doorslaggevende factor bij de winkelkeuze”, zo motiveert Magel deze acties.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN