RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom discounter Penny uitpakt met hoge prijzen

icon
Food3 september, 2020

Voeding is eigenlijk te goedkoop: veel producten zouden dubbel zo duur zijn als ook de milieuschade in rekening wordt gebracht. De Duitse discounter Penny afficheert die ‘werkelijke’ prijs nu in het schap.

 

De kosten van consumptie duidelijk maken

Een kilo biologisch gehakt zou eigenlijk meer dan 20 euro moeten kosten, en geen 9 euro zoals nu. Een liter melk hoort 1,75 euro te kosten, geen 79 cent. Tenminste, wanneer je de ‘werkelijke’ prijs zou aanrekenen, inclusief de kost die het product veroorzaakt door milieuschade: de koolstof- en stikstofuitstoot, de verbruikte energie, de gevolgen van overbemesting enzovoort. De universiteit van Augsburg berekende de ‘ware kost’ voor zestien huismerkproducten van Penny, de discountformule van de Rewe-groep. Die prijzen afficheert de retailer nu ook duidelijk op het schapetiket in een nieuw, duurzaam filiaal in het Berlijnse district Spandau.

 

De bedoeling is klanten bewuster te maken door ze te confronteren met de grote verschillen: Goudse kaas zou volgens deze logica 88% duurder moeten zijn en mozzarella 52%. Voor groenten en fruit zijn de verschillen kleiner: bananen moeten 19% duurder worden, tomaten 12% en appels 8%. Ook voor biologische producten zijn de verschillen beperkter, al zou biologisch vlees toch 126% duurder worden als alle ware productiekosten in rekening worden gebracht.

 

“We moeten de kosten van onze consumptie duidelijk maken”, vindt CEO Stefan Magel van Rewe. Alleen dan kan een klant goed geïnformeerd zijn aankopen doen. “Als bedrijf in een zeer competitieve markt zijn we ongetwijfeld een deel van het probleem“, geeft hij toe. Hij hoopt nu een stap te zetten in de richting van een oplossing. Klanten hoeven de ‘ware prijs’ voor alle duidelijkheid niet te betalen.

 

Twintig duurzaamheidsinitiatieven

Het is slechts één van wel twintig duurzaamheidsinitiatieven waarmee Penny uitpakt in de Berlijnse winkel, die onder andere is uitgerust met een insectenhotel. Klanten vinden in het nieuwe filiaal een antwoord op vragen als “Welke producten zouden nog in de schappen liggen als bijen en andere bestuivende insecten er niet meer zouden zijn?” of “Hoe sorteer ik mijn koelkast op de juiste manier, zodat het voedsel langer vers blijft?”

 

Op de afdeling groenten en fruit vind je ‘onvolmaakte’ exemplaren, als statement tegen voedselverspilling. Respeggt-eieren garanderen dat er geen mannelijke legkipkuikens werden gedood in de toeleveringsketen. Schoonmaakmiddelen komen in gerecycleerde verpakkingen. Etiketten op verse zuivel wijzen de klant erop dat de producten ook na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum nog eetbaar kunnen zijn: “Ruiken. Proeven. Genieten.”: zo luidt het advies. Aan de kassa kunnen klanten een kleine gift doneren aan een lokale organisatie die kansarme kinderen en jongeren helpt. “Duurzaamheid wordt steeds meer een doorslaggevende factor bij de winkelkeuze”, zo motiveert Magel deze acties.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN