RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wijnverkoop in opmars in Nederland

icon
Food29 februari, 2016

Steeds meer Nederlandse consumenten hebben de smaak van het wijndrinken te pakken. Dat blijkt uit de stijgende verkoop de voorbije jaren. Vooral de goedkopere wijnen uit de supermarkt worden steeds meer verkocht.

Meer rode dan witte wijn

44 procent van de verkochte wijn is rode wijn, terwijl slechts 29 procent witte wijn is. Gemiddeld geeft de Nederlandse consument slechts 3,44 euro uit aan een fles wijn, die voornamelijk gekocht wordt in de supermarkt. 66 procent van alle verkochte wijn is afkomstig uit de supermarkt. Daarnaast kiest de Nederlander voor de wijnspeciaalzaak of de slijterij. De online verkoop is nog een kleine, maar wel groeiende markt. Dat schrijft MT.nl.

 

De Franse wijn is nog steeds de meest populaire, al is de verkoop volgens de meest recente cijfers wel met 4 procent gedaald. Op de tweede plaats staat de Duitse wijn, gevolgd door de Italiaanse en de Spaanse wijnen. Wijnen uit Chili zijn dan weer bezig aan een opmars en zagen hun marktaandeel stijgen van 2 procent naar 9,5 procent.

 

Die stijging is mogelijk te danken aan de manier waarop wijnen worden uitgestald bij supermarkten. Die doen dat steeds vaker op basis van smaak en drinkmoment in plaats van op land van herkomst. Die verdeling is mogelijk ook het gevolg van de wijnkennis van de gemiddelde Nederland. 77 procent zegt immers weinig tot beperkte wijnkennis te hebben.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 augustus, 2025
    Prosus krijgt fiat voor overname Just Eat Takeaway

    Prosus heeft van de Europese Commissie toestemming gekregen voor de overname van Just Eat Takeaway.com, weliswaar op voorwaarde dat de technologiegroep zijn belang in Delivery Hero meer dan halveert.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin11 augustus, 2025
    Albert Heijn vervangt Jumbo naast geplande Hubo in Schoten

    Niet Jumbo maar Albert Heijn bereidt zich voor op een nieuwe vestiging in Schoten, waar ook een filiaal van Hubo de deuren zal openen. Het bouwproject in de Sluizenstraat, dat al lang op stapel staat, krijgt zo alsnog een verrassende wending.

  • icon
    Food11 augustus, 2025
    Mars rekent op gentechnologie om cacao weerbaar te maken tegen klimaatopwarming

    Met behulp van genetische technologie wil de Amerikaanse snackgigant Mars de cacao-oogst beschermen tegen ziekten en klimaatveranderingen. De inzet is hoog: recent steeg de wereldwijde prijs van cacao naar een recordniveau.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN