RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wild in supermarkten is zelden echt wild

icon
Food22 december, 2015

Suggestie van echt wild

De meeste supermarkten hebben geen valse claims over wild meer op het product staan, dat is al een verbetering ten aanzien van vroeger, meent Questionmark. Alleen Plus verkoopt nog Veluwse eendenborstfilet met een afbeelding van boompjes en loslopende eenden, vergezeld van de claim: Wild uit de Nederlandse natuur. Dit terwijl deze eenden gefokt worden en nooit buiten komen. Ook het Veluwse konijn van Plus leeft op boerderijen waarvan de vereiste standaard voor dierenwelzijn niet beter is dan die van de industriële veehouderij.

 

Desondanks wordt op verpakkingen meestal niet duidelijk aangegeven of het echt wild of gekweekt is. Ook lijkt de verpakking van gekweekt wild vaak op die van echt wild, dat ernaast ligt. Zo verkopen Plus, Jumbo en Albert Heijn vlees van gekweekte dieren onder de suggestie dat het om echt wild gaat. In hun webshops wordt kweekwild bovendien aangeboden in de categorie ‘wild’.

 

Albert Heijn stopte na het Questionmark wildrapport van 2014 wel al met de claim ‘culinair wild’ voor kooi-eend en konijn. Plus is hierin nog niet zo ver, al verkoopt de formule wild en kweekwild uit Nederland. Dit scheelt in milieubelasting en verbetert enigszins de controle op dierenwelzijn. Alleen Marqt en Plus brengen overigens producten van Nederlands vrij wild. Bij Plus zijn alle negen producten van Nederlandse herkomst, zowel kweek als vrij.

 

Marqt duidelijkst

Marqt is als enige supermarkt het duidelijkst en ondubbelzinnig over wat echt wild en wat kweekwild is. De formule heeft zes wildproducten in de winkel liggen, waarvan er vijf vrij wild betreffen. Alleen een eendproduct is van gekweekte eend, maar dit staat duidelijk op de verpakking. Wel staat hier ‘van duurzame pluimveehouders’ zonder verdere specificering.

 

Ook Plus verkoopt veel echte wildproducten: vier van de zes producten is wild. Op de twee kweekwildproducten van Plus staat weliswaar op de verpakking dat het kweekwild betreft, maar afbeelding en reclametekst suggereren dat het om vrij wild gaat.

 

Albert Heijn heeft van de onderzochte ketens het grootste wildassortiment, met dertien producten, zowel vlees als vleeswaren. Daarvan zijn er vijf waarschijnlijk van vrij wild, de overige negen zijn wellicht gekweekt. De keten heeft het grootste aantal diersoorten, namelijk acht. Jumbo en Marqt hebben zes soorten wild, Plus en Aldi ieder vijf. Lidl heeft vier diersoorten in het wildassortiment. Hier is maar een van de vijf producten waarschijnlijk wild, meer bepaald de struisvogel. Bij Aldi zijn dit er twee van de negen, de gourmetschotel niet meegerekend.

 

Vooral konijn en eend gekweekt

Bijna de helft (44%) van het aangeboden wild in de supermarkten is eend of hert en bijna 58% van het wild in supermarkten komt van gekweekte dieren. Veel van die gekweekte dieren hebben geen garantie op een leven dat veel beter is dan een reguliere plofkip. Vooral konijn en eend moeten het ontgelden in Nederland.

 

Van de vleesproducten van deze dieren heeft er geen één een keurmerk dat toeziet op een standaard die hoger is dan die van de industriële veehouderij. Supermarkten hebben dit keurmerk, zoals het Beter Leven Kenmerk voor konijn, niet ingekocht. Voor het reguliere vlees zoals rundvlees, kip of varken zijn er nochtans wel alternatieven met een keurmerk.

 

Etiket informeert niet transparant

Het onderzoek laat verder zien dat wetgeving over etiketinformatie voor wild vaak niet wordt nageleefd. Op 36 procent van de producten staat geen herkomstland vermeld. Vorig jaar was dit nog 30 procent. Op 40 procent staat niet of het dier is gekweekt of dat het echt wild betreft; vorig jaar was dit ook 40 procent.

 

“Wij zouden willen dat supermarkten volledig transparant worden over hoe hun vlees wordt geproduceerd en waar het precies vandaan komt. Naast dat wild vaak gewoon uit de veehouderij komt, wordt het vaak geïmporteerd uit verre landen als Argentinië, Nieuw Zeeland, Australië en zelfs China”, aldus Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark.

 

Questionmark adviseert om wild uit Nederland te kiezen als minst belastend voor dier en milieu. Echt wild is meestal wild zwijn, ree, kangoeroe en haas. Bijna nooit echt wild is konijn en eend. Hert is meestal geen echt wild, maar is wel gehouden in relatief goede omstandigheden, zo blijkt uit het rapport van Questionmark.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food10 juni, 2025
    Rohlik gaat Ocado achterna: shift van onlinesupermarkt naar technologiebedrijf

    Rohlik zet zijn logistieke technologie in de etalage: met de verzelfstandiging van Veloq wil de Tsjechische onlinesupermarktgroep ook andere supermarktketens helpen met e-commerce. De Tsjechen volgen daarbij het voorbeeld van Ocado op meer dan één vlak.

  • icon
    Food10 juni, 2025
    Meer dan honderd winkelopeningen op de planning voor Carrefour Spanje

    In Spanje opent Carrefour dit jaar minstens honderd bijkomende winkels, en groeit zo door naar meer dan 1.600 verkooppunten. Daarmee versterkt de retailer zijn marktleiderspositie in het land.

  • icon
    Food10 juni, 2025
    Filip Vankelst (Nutrition & Santé): “België was jarenlang het land van melk en honing”

    “Waar België vroeger een paradijs was voor fabrikanten en retailers, worden vandaag alle spelers geconfronteerd met stevige uitdagingen.” Filip Vankelst, verkoopdirecteur Benelux bij Nutrition & Santé (o.a. Céréal, Gerlinéa en Isostar), pleit voor strategische samenwerkingen, gedragen door een sterke categorievisie en een authentiek duurzaamheidsbeleid.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN