RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

WK voetbal: lichtpuntje in dalende omzet supers

icon
Food5 juni, 2014

Oranjekoorts stijgt langzaam

Die elf miljoen is nog maar het begin van – zo hopen de foodretailers – veel meer extra omzet. Als het toernooi eenmaal van start gaat, en het Nederlands elftal presteert goed, levert dit een forse omzetimpuls op. Zo noteerden de supermarkten vier jaar geleden, tijdens het voor Oranje zo succesvol verlopen WK in Zuid-Afrika, volgens onderzoeksbureau GfK een omzetplus van 120 miljoen euro. Daarvan was ruim 70 miljoen euro aan specifieke Oranje-producten toe te schrijven.

 

Elf miljoen is dan ook een aardige aanzet voor de komende editie van de wereldbeker voetbal. Vandaar ook dat GfK in een persbericht voorzichtig kopt “Oranjekoorts komt langzaam op gang“. Het zijn vooral de Oranje-gerelateerde A-merkartikelen, zoals Mona Oranje Toetje, Pringles Hup Holland Hup-chips en Campina Oranjevla, die de supermarktkassa’s extra doen rinkelen.

 

Toch is de extra omzet in de laatste twee weken van mei volgens GfK’s research director Joop Holla boven verwachting hoog. “Deze impuls is opvallend omdat de totale supermarktomzet in mei 2014 met 3,9 procent is gedaald ten opzichte van mei 2013. Die daling van 2,66 miljard euro in mei 2013 naar 2,56 miljard euro in mei dit jaar, is deels te verklaren door het feit dat Pinksteren dit jaar in juni valt en niet – zoals vorig jaar het geval was – in mei.”

 

Noord-Brabant en Gelderland meest Oranjegezind

GfK heeft berekend dat 9,4 procent van de Nederlandse huishoudens de afgelopen week een Oranje-gerelateerd artikel heeft gekocht in de supermarkt. Een week eerder lag dat percentage nog op 6,7 procent van de huishoudens. Het gaat dan vooral om gezinnen en kostwinners, terwijl de aandacht van ouderen voor deze artikelen achterblijft.

 

Voorts concludeert GfK dat de liefhebbers van Oranje-gerelateerde producten vooral in de provincies Noord-Brabant en Gelderland wonen. Inwoners van Zeeland, Zuid-Holland en de drie grote steden lopen vooralsnog niet zo warm voor deze producten, aldus GfK.

 

De bal is rond, de euro ook

Dat verandert wellicht als Nederland goed presteert op het toernooi in Brazilië. “Bij het bereiken van de halve finale is een additionele omzet van 50 miljoen haalbaar“, stelt Holla. “De omzetpiek was de finaleplaats in 2010, met 72 miljoen euro aan extra omzet.”

 

Op het mislukte EK van 2012 vielen de sportieve prestaties en de omzet zwaar tegen. Daar waar op 45 miljoen euro aan omzet werd gerekend, kwam er uiteindelijk ‘slechts’ 21 miljoen euro aan extra omzet binnen. Kortom: de bal is rond, de euro ook…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN