RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zes foodtrends voor 2017

icon
Food5 januari, 2017

Hoe verandert de voedingsconsumptie in 2017? Het Global Food & Drink Trends rapport van onderzoeksbureau Mintel somt zes voedingstrends op die een grotere rol zullen spelen in de nabije toekomst. 

 

Moderne traditie

In onzekere, onvoorspelbare tijden grijpen consumenten graag terug naar vaste waarden, naar producten die ze kennen uit hun jeugd, naar recepten die vertrouwd smaken. Dat spreekt echter de nood aan innovatie in FMCG niet tegen. Authentiek en retro kunnen immers net zo goed de basis vormen van nieuwe of hybride concepten. ‘Cold brew’ koffie bijvoorbeeld – een rage die via hippe koffiebars nu ook bij ons zou moeten gaan doorbreken – verwijst uiteindelijk naar een heel traditionele manier van koffiezetten, maar dan wel koud. Vermeldingen van authentieke lokale ingrediënten doen het goed: ‘echte vanille uit Madagascar’, ‘echte Mexicaanse chipotle’ (gerookte jalapenopeper)… Ook verwijzingen naar de rijke traditie van een merk (‘sinds …’) nemen nog toe. 

 

Aardig plantaardig

In hun verlangen naar een gezondere en schonere levensstijl gaan consumenten meer aandacht besteden aan fruit, groenten, noten, zaden, granen en kruiden. Fruitwaters, plantaardige zuivelalternatieven en vleesvervangers zetten hun opmars dan ook voort. Het aantal vegetarische claims nam tussen 2010 en 2016 toe met 25%, het aantal veganistische claims zelfs met 257%. Niet dat strikt vegetarisme mainstream wordt, maar het draagvlak wordt groter voor een ‘flexitarisch’ eetpatroon. Plantaardige ingrediënten verlenen een gezond aureool aan producten en recepten. Daarom kapitaliseren foodinnovaties graag op de inherente gezondheidsvoordelen van planten. Consumenten zijn vragende partij voor producten die het hen makkelijker maken om hun dagelijkse porties groenten en fruit te eten. Ze vinden het bijvoorbeeld handiger om groenten te eten in een soep, of fruit in een smoothie. 

 

Weg met waste

Het besef dat zowat één derde van de totale voedingsproductie uiteindelijk verloren gaat, dringt door tot steeds meer bedrijven, overheden en consumenten. Maatregelen variëren van bewustmakingscampagnes tot het doneren van overschotten of het verkopen van imperfecte producten (zoals de lelijke groenten van Intermarché, die snel navolging kregen). Retailers optimaliseren hun bevoorradingsketen en informeren klanten over bewaarmethodes, restaurants koken met restjes, fabrikanten doneren overschotten of gaan aan de slag met restanten: het Amerikaanse Sir Kensignton’s maakt veganistische mayonaise op basis van het kookvocht van kikkererwten bijvoorbeeld. Er is zeker vraag naar kleinere verpakkingen, of verpakkingen die de houdbaarheid van een product verlengen.

 

Snel, sneller, snelst

Tijd is schaars. Drukbezette consumenten zoeken snelle oplossingen die toch vers en voedzaam zijn. Snacking en ‘on-the-go’ zijn niet nieuw, en paradoxaal claimen steeds meer producten dat ze ‘slow’ zijn. Een tegenspraak? Niet echt, ook langzaam gegaarde of gebrande producten leveren tijdwinst op voor de shopper. Tijd wordt een belangrijk verkoopargument, stelt Mintel. Het verdient daarom aanbeveling om tijdwinst ook expliciet te communiceren: ‘klaar in 10 minuten’, ‘geleverd binnen het uur’… Uiteraard is de tijdsdruk niet altijd even groot. Voor het ontbijt hebben mensen nauwelijks tijd, maar koken tijdens het weekend mag wat meer tijd kosten. Denk in deze context ook aan apps die vlot bestellen mogelijk maken, of die je op afstand de koffiemachine of de magnetron laten bedienen. 

 

De nacht wacht

Het hectische ritme van ons leven stimuleert ook de vraag naar producten die ons helpen rustig te worden voor bedtijd, beter te slapen en te herstellen tijdens de slaap. In de cosmetica zijn functionele producten voor de avond of de nacht (nachtcrème bijvoorbeeld) al gemeengoed, maar ook voor functionele voeding liggen hier mogelijkheden. Het hoeft niet bij kruidenthee te blijven. Lidl lanceerde in Spanje naar verluidt een Relaxing Juice met melatonine (slaaphormoon) en Kellogg’s lanceerde in Latijns-Amerika enkele All-Bran varianten tegen nachthonger, met een volle maan op de verpakking. Ook voor zuivel- en chocoladeproducten ziet Mintel avondpotentieel. 

 

Gezondheid voor iedereen

Gezonde voeding mag geen privilege blijven van consumenten met hogere inkomens. Er is een grote vraag naar gezonde opties die ook betaalbaar zijn voor minderbegoede consumenten. Uit cijfers van Mintel blijkt dat een meerderheid van de niet-werkende volwassenen in Europa z’n levensstijl wil aanpassen, terwijl Amerikaanse gezinnen met lagere inkomens meer groenten wensen te kopen. Maar vaak is er een financiële drempel die hen tegenhoudt. Dat biedt perspectief voor retailers die budgetvriendelijke gezonde producten aanbieden. Ook technologie kan een rol spelen, zoals een app die shoppers helpt om te koken met ingrediënten die in de aanbieding staan. 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN