RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zwak tweede kwartaal voor Ahold

icon
Food21 augustus, 2014

Flink minder winst

In het tweede kwartaal klokte de groepsomzet af op 7,4 miljard euro, 4,1% lager dan in het tweede kwartaal een jaar eerder. Al zit de sterke euro daar ook voor iets tussen, want exclusief wisselkoersen bleef de omzetdaling beperkt tot 1,1%. Zelf verwijst het concern ook naar Pasen: de traditioneel zwakkere week na die feestdag viel dit jaar in het tweede kwartaal.

 

De onderliggende bedrijfswinst kwam uit op 288 miljoen euro, ook al 15,5% lager. De winstmarge daalde van 4,4 naar 3,9%, een gevolg van “druk op de volumes” en van “investeringen op prijsniveau”. Na belastingen blijft er een nettowinst van 147 miljoen euro over, een daling met liefst 28,6%.

 

Status quo in Nederland, tweecijferige groei in België

In Nederland (waartoe ook België wordt gerekend) klokte de kwartaalomzet af op 2,7 miljard euro, 0,1% hoger dan vorig jaar. Op vergelijkbare basis was er wel een daling met 1,7%: volgens Ahold bleven klanten per bezoek aan Albert Heijn ook vorig kwartaal minder uitgeven dan tevoren – en dat ondanks het WK Voetbal, dat traditioneel voor een plus in de verkoop zorgt. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland bleef stabiel, de onderliggende winstmarge lag met 5% een half procentpunt lager dan een jaar eerder.

 

Voor België geeft Ahold traditioneel geen aparte cijfers: het management verwijst enkel naar de “succesvolle progressie in de Belgische expansie: momenteel 23 winkels en tweecijferige vergelijkbare omzetgroei”.

 

Flinke groei is er wel voor de e-commercetak: die zag zijn gezamenlijke omzet 18,6% groeien (op vergelijkbare basis) tot 273 miljoen euro. AH.nl kende een “verdere sterke groei”, onder meer dankzij de opening van talloze afhaalpunten. Bij Bol.com kenden de “plaza sales” (verkopen voor derden) een groei van 121%. Ook in België groeit Bol.com als kool: +110%.

 

Verlies van marktaandeel in VS

De (zeer belangrijke) Amerikaanse activiteiten van Ahold waren goed voor een omzet van 4,4 miljard euro, liefst 6,2% lager dan een jaar eerder (-1,7% bij constante wisselkoersen). Het concern verliest wel marktaandeel in de VS wegens de toenemende concurrentie: andere ketens openen in sneltempo nieuwe winkels, terwijl de totale markt stagneert. In de VS investeert Ahold momenteel volop in de ombouw van zijn winkels, met een nadruk op meer verse producten in de rekken. Dat drukt op de winstmarge.

 

De Amerikaanse webwinkel Peapod is wel een succes, met tweecijferige groei. Peapod opende trouwens ook een nieuw halfautomatisch distributiecentrum in New Jersey.

 

In Tsjechië tot slot boekte dochterketen Albert het voorbije kwartaal 306 miljoen euro omzet, 3,3% minder bij constante wisselkoersen. Dat was vooral een gevolg van een daling op vergelijkbare basis met -2,9%. Op 1 augustus rondde Ahold de overname af van de Spar-vestigingen, waardoor Albert marktleider wordt met ongeveer 330 winkels die dagelijks zo’n 640.000 klanten verwelkomen.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN