RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

JBC, 35 jaar tussen de mensen!

icon
In bleed7 juli, 2010

alt

Inmiddels is JBC uitgegroeid tot één van de belangrijkste modeketens in België en Luxemburg. De winkels zijn voornamelijk gesitueerd in de periferie, maar opereren ook al vanuit verschillende stads- en shoppingcentra.

De uitstraling, collecties en winkels zijn door de jaren heen geëvolueerd tot een professioneel, trendvolgend modemerk met een eigen handschrift. JBC volgt een uitgekiende marketingstrategie en heeft uitgekiende en ver doorgevoerde automatiseringssystemen.
35 jaar, het werd dus tijd om Bart Claes eens aan het woord te laten!

Bart, Hoe doe je dat , nr 1 worden en blijven als Belgisch “fashion ondernemer”?

Continu blijven de mensen van JBC zich  ontwikkelen en verbeteren: wat vandaag wordt gerealiseerd, moet morgen beter. Vanaf 1975 tot op de dag van vandaag werken wij allemaal dag en nacht keihard aan deze strategie.  Enkel op deze manier kunnen wij  ons handhaven tussen de Internationale spelers. En , ik moet je niet vertellen dat het speelveld waarin wij meedoen , de ‘premier league’ spelers zijn , zoals C&A,H&M, Zara , Esprit en andere kleppers !  Als Familiebedrijf daartussen blijven laveren , verplicht ons tot de eerste zin van mijn boutade !

 

Is enkel hard werken dan de boodschap?

En kennis natuurlijk.  Mijn Zus  Ann, de medewerkers en mezelf kijken constant rond ons heen. Wij leven hier en voelen als een 2de natuur hetgeen de consument wil. Wij gaan naar Plopsa of Bobbejaanland, schuimen Werchter  e.d. af,  en observeren de Belgische klant.  Alert zijn is de boodschap !

Heb je zicht op de “ranking” van JBC en zijn collega’s?

Op 1 staat C&A met een 500 mio Euro, gevolgd door H&M met een 350 mio Euro !
Als we onze 206 mio euro bijtellen ,weet je dat de eerste 3 ongeveer 1 miljard Euro uit de markt halen.alt

En Zara?

(lyrisch) Zara is een geval apart.  Zara is een fenomeen, die er in slaagt , waar je ook heen reist , altijd tegen te komen. Zij verstaan de kunst een collectie in het leven te roepen , die door iedereen op deze aardkloot gesmaakt wordt … Chapeau , daar kan ik van genieten  !

 

De teller van JBC staat op  109 in de Belux. Kan je nog groeien?

 

Oh ja, onze uitstap naar de binnensteden is ons goed bevallen. Het klopt natuurlijk dat we in de periferie vrij nadrukkelijk aanwezig zijn. Maar , het staat in de sterren geschreven ,dat we binnenkort te zien zijn in de binnenstad van bijvoorbeeld Gent en Brussel.  Enkel een betaalbaar goed gelegen pand hebben , is het probleem , vermits we daar opboksen tegen de internationale spelers.

Enne …. Nederland?

 

Nederland blijft een droom die sluimert ! Wij hebben daar een 6-tal winkels geopend en gesloten… We zijn daar gestoten op een totaal ander gevoel bij kleding. Ze zijn daar ‘sjofeler’ gekleed ! En als ik aan introspectie doe ,hadden we niets extra te bieden t.o.v. de concurrentie toen. Nu zou dat misschien anders liggen…
Andersom zie je net hetzelfde , we hebben er in die 35 jaar veel zien komen en zien gaan. Komt er eigenlijk op neer , dat je iets extra’s te bieden moet hebben en proberen markt af te nemen van een gevestigde waarde  
Om uw vraag te vervolledigen, enkel met een zeer uitgebreide voorbereiding en toegevoegde waarde te kunnen bieden aan de Nederlandse consument , zou Nederland een optie zijn …

Zie je een andere JBC klant in de binnenstad t.o.v. de periferie?

Neen , het zijn dezelfde klanten . Enkel het moment is verschillend. We merken wel een hoger kasticket in de periferie , maar draaien ondanks dat wel hogere omzetten in de binnenstad. Impulsaankoop  is daar de boodschap. Ook een iets jonger publiek koopt in onze binnenstedelijke winkels.  

Dan kopen ze toch andere zaken?

Inderdaad, inde binnenstad zie je een hoger ratio top/bottom  ( bovenkledij/onderkledij nvdr). En koopt  meer aparte stuks die ze dan combineren op hun bestaande outfit, t.o.v . in de periferie completere outfits worden gekocht. “destination shopping” dus !

Is het assortiment hetzelfde in alle winkels?

altDe basis blijft natuurlijk , maar we sturen bij op het aankoopgedrag in de binnensteden.  Meer  ‘tops’ dus ! Ook in Wallonië gaan we ons aanpassen op het “klassieker”aankoopgedrag van onze consument .
Natuurlijk schuimen onze mensen de catwalks ,beurzen en concurrenten  af om vinger aan de pols te houden. We lanceren ook zelf trends. Wij hebben hier ongelofelijk straffe designers bijvoorbeeld.

Verkoop je je assortiment ook in het buitenland ‘als een soort “ shop in shop ‘?

Nooit aan gedacht , maar dit zou inderdaad wel kunnen, vermits wij een eigen stijl hebben . Eigenlijk heeft nooit iemand die vraag gesteld …

Je zou dit via een webshop kunnen doen?

Ach , een webshop , al dikwijls aan gedacht , maar heb toch mijn twijfels. Kleding kopen is toch emotie, fun , bezieling  en vooral een sociaal gebeuren…
Maar in Nederland bijvoorbeeld , worden er toch veel zaken online gekocht. We zullen zeker niet aarzelen , mocht de consument vanuit zijn zetel kleren wil kopen , maar voorlopig denk ik dat ze nog graag kleding passen , ruiken en voelen in de winkel .

Hoe sta je tegenover de heisa rond de Solden?

Ik heb daar een dubbel gevoel bij. Ik ben voor globalisatie als de consument daar voordeel bij haalt.  Maar voor mij mag die alles blijven zoals het is . Het behoort tot onze eigenheid en levert een mooie synergie naar de eindejaarsinkopen , om dan even het jaar af te ronden en onmiddellijk 10 dagen van dubbele omzetcijfers te halen.  Ik geloof ook niet dat de consument zal winnen bij afschaffing !

En dan de uitsmijter: Is de 3de generatie in aantocht?

Laat  ze nog maar even genieten van hun jong leven. Mijn zus heeft 4 kinderen, ik 2. Ik kan je verzekeren dat dit schip runnen niet altijd een cadeau is.
Maar mocht er zich iemand geroepen voelen , zal ik dit zeker toejuichen.
Het zal echter minstens 10 jaren duren , alvorens te kunnen beoordelen dat ze het willen en of ze het kunnen. Toekomst zal raad brengen, maar voorlopig hebben An en mezelf nog veel plezier in hetgeen we doen , samen met de mensen rondom ons! alt

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN