RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Promo Fashion-winkels heten nu Bel&Bo!

icon
In bleed25 augustus, 2010

 

Michel Delfosse,  eigenaar van Promo Fashion, stamt uit een familie van West-Vlaamse textielfabrikanten, maar heeft zich nooit beziggehouden met productie. Op de grond van zijn huidig distributiecentrum en hoofdkantoor heeft ooit de textielfabriek van zijn ouders gestaan. Nadat hij in ’81 zijn studies in Leuven afrondde, had Delfosse onmiddellijk door dat het een onmogelijke strijd zou worden met de lageloonlanden. Het alternatief lag voor de hand: de distributie.

 

Modeland werd zijn eerste keten. Toen na 10 jaar  de teller op 30 filialen stond, kreeg Hij diverse aanbiedingen om zijn winkelketen te verkopen.  Maar alles verkopen, daar voelde Michel Delfosse zich nog te jong voor. Uiteindelijk verkocht hij de helft van zijn winkels aan het Nederlandse Wibra en startte hij opnieuw met de overige 15 winkels. Als nieuw enseigne koos hij PROMO 800. “Onze filosofie was simpel : geen enkel kledingstuk kostte meer dan 800 frank.” In 2002 werd met de invoering van de Euro “800” vervangen door “Fashion” .

Meneer Delfosse, waarom een nieuwe naamsverandering?

altM.D. : De marktomstandigheden veranderen constant. Vroeger volstond het om goede kleren aan een scherpe prijs te afficheren. De concurrentie was eveneens veel beperkter. Het speelveld is echter veel ruimer geworden en door de gespannen conjunctuur zie je dat het zogenaamde ‘middensegment’ nu ook sterk op prijs speelt. Fashion komt dus als vanzelf in het segment promo terecht!

 

Doordat wij bovendien jarenlang naast kleding allerhande prullaria verkochten zoals speelgoed, paasversiering, kerstversiering en dergelijke, werden wij meer geassocieerd met Promo dan met Fashion. Enkele jaren terug hebben wij, mede onder invloed van mijn personeel, de stap gezet naar meer “fashion”. Alles wat niets met mode te maken had, hebben we uit de winkels gebannen. We zijn eigen mooie collecties gaan ontwikkelen en hebben een volledige “turnaround”  doorgemaakt. De kers op de taart is de naamsverandering. De naamsverandering is eigenlijk het aanpassen van de perceptie aan de realiteit.

Het is dus meer dan enkel een naamsverandering?

altM.D. : Oh ja, absoluut. Dit vertaalt zich naar alle geledingen. Na ontelbare voorstudies met vragen zoals “Hoe liggen wij in de markt? Hoe wordt de naam gepercipieerd?”, viel uiteindelijk de beslissing. Weer dankzij mijn personeel dat me erop attent maakte  dat de vlag de lading niet meer dekte.

 

Eens we die richting hadden gekozen, moesten we ervoor zorgen dat alles juist zat. We hadden een nog betere bediening nodig met kleur –en stijladvies. Maar het vergt ook andere zaken, zoals juiste pasvormen. Een andere prioriteit die we hebben gesteld is een aanbod  tot  maat 54, zowel in  de jonge als in de klassieke collectie. Volgend jaar willen we zelfs een kleine afdeling starten voor de ‘zwaardere man’!

 

Je merkt het onmiddellijk, hier is zeer hard gewerkt. Voor iedereen in dit bedrijf is het halsreikend uitkijken naar de nieuwe “look and feel”.

Iets anders, hoe bepaalt u de collectie voor Bel&Bo?

M.D. : Eén van onze sterke punten is dat we om de 14 dagen een nieuw kleurenbeeld in de winkels hebben. De kleuren worden ruim op voorhand bepaald, maar worden wel in de loop van het seizoen bijgestuurd! De collecties worden ondersteund via de folders en andere kanalen.

 

Vroeger kochten we veel meer op lange termijn,  lees verre Oosten, met levertijden van 4 á  5 maanden. Nu bestellen we meer in de  Europese zone (Polen, Roemenië, Turkije, Marokko, enz.) met levertijden van 6 weken, waardoor we zeer snel op de bal kunnen spelen.

Verschilt de collectie in Wallonië van die in Vlaanderen?

altM.D. : In Wallonië moet het ofwel meer blinken, meer extravagant dus, ofwel klassieker zijn, zoals bijvoorbeeld  het tweedelig pak van vroeger. In Vlaanderen is het meer gematigd, dus eigenlijk tussen de twee uitersten in. We starten meestal met dezelfde collectie voor beide, maar sturen na twee weken bij in functie van de verkoopsresultaten.

U spreekt regelmatig over een folder, blijft dit het enige medium?

M.D. : Vroeger verschenen we wekelijks in dagbladen. Ondertussen hebben we echter meer dan 125.000 emailadressen en een nog groter databestand om direct mailings te doen. Het is evident dat we voor de “rebranding”ook de nieuwe media zullen inschakelen.

Op 8 september gaan we live met een nieuwe website. Een webshop zit ook in de pipeline, maar dat is voor later!

Is de doelgroep dezelfde gebleven als ten tijde van Promo Fashion, met name ouders van 30 tot 55 jaar?

M.D. : Inderdaad,  maar deze doelgroep kleedt zich jonger ten opzichte van vroeger. Wij moesten onze collecties  dus mee laten evolueren.  De laatste twee jaar zijn we succesvol  voor fashion gegaan, waardoor de naam “Promo” niet meer klopte met de inhoud en oubollig overkwam. Ook nieuwe klanten aantrekken werd steeds moeilijker.

De keten heeft al een aantal naamswijzigingen meegemaakt. Maar dit moet vast uw moeilijkste naamsverandering ooit zijn?

altM.D. : We zijn uiteraard niet over één nacht ijs gegaan en hebben alles grondig in vraag gesteld. Eind augustus moet alles klaar zijn om de klant te verleiden. Dan zijn de verbouwingen  van de winkels (aanpassing gevels, rekken,…) achter de rug.

Het inhoudelijke was reeds geïmplementeerd, nu is  de buitenkant ook een feit. De perceptie voor de klant als het ware. Het wordt moderner, helemaal actueel. Ik denk dat het plaatje nu klopt. Hopelijk weet de klant dit te waarderen en resulteert het in meer klanten.

 

Let wel, een modieuzere collectie is geen duurdere collectie! Ik hoop enkel dat de huidige klant meer zal kopen en vooral dat we nieuwe klanten kunnen aantrekken. Eén ding staat vast: we mogen absoluut niet duurder worden.

Zal u uw expansiebeleid van 5 winkels per jaar behouden? En wat met het buitenland?

M.D. : Eerst even meten wat de ‘rebranding’ doet. Na een grondige analyse van de rebranding kunnen we weer focussen op groei.

 

Er is nog plaats genoeg in België vermits er collega’s zijn die meer dan 100 winkels hebben zonder te kannibaliseren. Een goed pand van ongeveer 600 m² gaan we niet uit de weg.

 

Met Bel&Bo naar het buitenland? Misschien wel. Momenteel hebben  we een winkel hebben tegen de Franse grens en 17 Waalse winkels waar onze collecties ook goed verkopen. Opportuniteiten gaan we nooit uit de weg. Maar we laten Bel&Bo nu eerst zijn werk doen.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN