RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van Prof. Gino van Ossel naar Herman Konings en de vrees van tal van retailers.

icon
In bleed29 september, 2010

 

Een rode draad in veel van de lezingen, is hoe retailers kunnen omgaan met de uitdaging van “de Clicks en de Bricks”. Herman Konings verwoordde dit als volgt: De snelheid van verandering verandert! (Lees daarom zeker ook even zijn complete interview met RetailDetail.)

 

En net die verandering, lieve lezer(es), is waar veel retailers die met de Bricks geboren werden, bevreesd voor zijn.

Gino Van Ossel wist op Retailday te vertellen dat maar liefst 23% van de Nederlanders al in 2009 hun laatste aankoop online hadden gedaan. Gelukkig stelde deze geliefde spreker de retailers in de zaal onmiddellijk gerust door toe te voegen dat er significante verschillen zijn tussen Nederland en België. In België loopt het allemaal zo’n vaart nog niet. De zo hoge densiteit van winkels in België zou wel eens de reden kunnen zijn waarom internet in België vooral wordt gebruikt om te oriënteren, en niet om te kopen.

 

Toch verwittigde hij onmiddellijk daarna dat er diverse categorieën zijn, denk maar aan de reissector, die de clicks hebben moeten aanvaarden. Voor hen is er geen weg terug naar offline.  Zullen de clicks de bricks kannibaliseren?! Verstop u niet, beste retailer, het antwoord is… JA!

alt

Wat is er veranderd? Internet geeft de consument een stem. In de ons omringende landen zien we initiatieven waarbij consumenten zelfs met gebundelde aankopen aan de deur van de retailer komen kloppen! Zou u neen zeggen tegen honderd klanten die plotseling éénzelfde wagen of flatscreen  willen kopen?  Gelooft u niet dat dit werkelijk kan? Kijk maar eens op Carrotmob of Groupon.

 

De Nederlandse Sonja Loth van Social Inc. ging op POPAI Benelux nog een stapje verder. Door het integreren van de sociale netwerken, ontstaan er handige sites zoals Shopwithyourfriends, waar vriendinnen live in de winkel hun sociale contacten kunnen vragen of ze het kleedje wel mooi vinden. Fotocamera’s en geïntegreerde verbinding met Facebook en Twitter maken ook het winkelen bij Diesel en WE een heuse attractie.

 

Nog leuker wordt het als consument de prijzen vergelijken en naar de baas van de winkel stappen. Tegenwoordig kunnen uw klanten de barcode scannen met hun iPhone en kunnen ze zien waar bijvoorbeeld die wasmachine het goedkoopst is. Nog sterker, de applicaties doen er nog Google Maps bij om je de weg te wijzen naar de concurrent…

 

Professor van Ossel zei al grappend: “Geef me die wasmachine tegen die prijs, beste retailer! U hebt 5 seconden. 5, 4,3,2,1… Te laat, ik heb hem gekocht bij… Uw collega!” U gelooft ons nog steeds niet? Het is er al! Surf naar Kieskeurig.be  of bekijk de Shop Savvy Scan-applicatie eens.

 

Houd me tegen, ik kan nog even doorgaan. Kijkt u ook eens naar de vele mogeglijkheden met “augmented reality” in de vorm van virtuele spiegels. Onder meer bij Seventeen en Ray Ban vindt je online een spiegel waar je een foto uploadt of via webcam virtueel kan bekijken of het “fit”. Als je nog een stapje verder gaat, krijg je gewoonweg een chatsessie met een echte styliste die je begeleidt.  
 
altDe snelheid van veranderingen verandert. Inderdaad, maar toch hebben de bricks nog  serieuze troeven. Consumenten kunnen er de producten voelen en indien gewenst direct meenemen wat ze nodig hebben. In een fysieke winkel krijgen ze service, vertrouwen en nog zoveel meer. De enige manier om het verschil te maken, is echter door af te stappen van de bricks-gedachte en de sterke punten van de clicks over te nemen.
 
Je wéét gewoon dat de consument gaat “pre-tailen”, zoals Herman Konings het zo mooi verwoord! Bekijk dus Zappos.com, kijk wat er bij de afbeeldingen staat, geef dezelfde info aan de consument en verleidt hem/haar naar jouw winkel. Ook Vandeborre is de juiste richting aan het volgen in zijn “Multi-channel approach”. Of koppel je klantenkaart aan het surfgedrag van je klanten. Deze info hebben de ‘clicks’ niet. Versla ze op hun eigen terrein.

 

Onze noorderburen zijn een trendland, dixit Konings… Volg de ontwikkelingen van Hema of zeer binnenkort de nieuwe aanpak van Prenatal die bezig zijn met een totale integratie. Zijn er dan geen retailers van eigen bodem die iets extra hebben? Natuurlijk wel. Binnenkort zullen we de “cases” brengen van Carglass België en Van Marcke, die een voorbeeldfunctie uitoefenen voor de rest van de wereld!

 

Ook willen we onze volle steun geven aan Bart Claes (JBC), die voorgedragen wordt als “Marketeer van het Jaar “. Het is de enige van de genomineerden die met zijn eigen centen speelt, of althans met die van de familie. Als je als Belgische keten in de top drie van kledingretailers staat, tegenover al dat internationale geweld, denk ik dat de titel Marketeer van het Jaar dik verdiend is.

 

Nog een klein woordje voor alle retail-lovers die dagelijks retailnieuws willen ontvangen. Ik nodig u graag uit om retaildetailbe te volgen op Twitter en sinds kort hebben we eveneens een eigen Facebook-pagina. Ook nog een klein woordje voor de Franstalige gemeenschap: we zijn volop aan het beta-testen en zullen u binnenkort met veel plezier bedienen in de taal van Molière.

alt

Oprechte groet

 

Jorg Snoeck
Retaildetail

 

 

 

Meer: Video: Shoppen met Facebook en Twitter

         Video: Virtuele spiegels als augmented reality

         Wat kan je volgens Gino Van Ossel doen als brickx-retailer?

         Conversation Manager Steven Van Belleghem in retail land.

         Hoe Hema Europa tracht te veroveren.

         JBC : from a store to a story, dixit Bart Claes.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN