Adidas waarschuwt voor een datalek na een cyberaanval bij een externe klantenserviceprovider. Het sportmerk is lang niet het enige slachtoffer van digitale inbraken: het lijkt een heuse plaag onder retailers.
Golf van cyberaanvallen in de retail
Adidas bevestigt dat het gaat om contactgegevens van consumenten die eerder contact opnamen met de klantenservice. Er zouden geen wachtwoorden of betaalgegevens zijn gestolen. “We hebben onmiddellijk stappen ondernomen om het incident te beheersen en zijn een uitgebreid onderzoek gestart,” verklaarde het bedrijf aan Reuters. Mogelijk getroffen consumenten worden momenteel geïnformeerd.
In de afgelopen maanden werden wel meer grote merken geconfronteerd met datalekken. Bij een aanval op Ahold Delhaize in de Verenigde Staten kwamen persoonsgegevens van medewerkers van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall in gevaar. In België kreeg Carrefour te maken met een datalek bij telecomdochter Carrefour Mobile.
Het Britse Marks & Spencer moest in april zijn e-commerceactiviteiten zelfs tijdelijk stopzetten na een cyberaanval. Onder meer Harrods, de Britse supermarktketen Co-Op en Diorvolgden. Het Franse luxemerk gaf in mei toe dat er toegang was verkregen tot “sommige gegevens”, maar dat er geen financiële informatie buit was gemaakt.