RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas toont westerse afhankelijkheid van Chinese markt aan

icon
Mode6 mei, 2022
Shutterstock.com

Adidas boet aan winst en omzet in dit voorjaar, ook al zijn westerse consumenten er weer als de kippen bij. Nieuwe coronalockdowns en een boycot in China wegen zwaarder door dan de dubbelcijferige groei in Amerika.

Niks weegt op tegen China

De recentste kwartaalresultaten van Adidas tonen alweer aan hoe belangrijk Azië is geworden voor merken en retailers, en hoeveel minder het Westen nog in de pap te brokken heeft. Met een omzetgroei van 13% in de westerse landen, vooral dankzij +13% in de Verenigde Staten en zelfs +38% in Latijns-Amerika, zou je denken dat het sneakermerk zich in de handen wrijft. Maar niks is minder waar.

Over het hele kwartaal zakte de omzet met 3%, goed voor 400 miljoen euro aan verloren omzet. De oorzaak: in China kelderde de omzet met liefst 35%, de hele regio ‘Asia-Pacific’ tekende een daling met 16% op. Adidas heeft het al langer moeilijk in China wegens een aanslepende consumentenboycot en stijgende concurrentie van goedkopere merken, maar nu vormen nieuwe coronalockdowns in China en Vietnam de klap op de vuurpijl.

Europa zelfs geen vermelding waard

Elders had het sportmerk bovendien te kampen met toeleveringsproblemen, die vooral in het Midden-Oosten de groei beperkten. Meer dan de helft van alle gemiste omzet door voorraadproblemen situeerde zich in de EMEA-zone. Al is er ook in Europa geen sprake van dubbelcijferige groei. Meer zelfs, het Duitse bedrijf rept in zijn persverklaring met geen woord over het thuiscontinent.

Weinig verrassend wegen de moeilijkheden ook op de marges. De brutomarge daalde vorig kwartaal met 1,9 procentpunt tot 49,9%, vooral door significant hogere grondstof- en vrachtkosten. Adidas verkocht ook minder dure producten in de voorbije maanden en zag de e-commercegroei teruglopen ten aanzien van de coronaperiode. Het merk verkocht slechts 2% meer online, al was dat nog wel de helft meer dan begin 2020. Andere operationele kosten stegen met liefst 10% tot 2,26 miljard euro, waardoor uiteindelijk de nettowinst flink zakte van 502 miljoen euro in 2021 tot 310 miljoen nu.

CEO geeft niet toe aan druk

“In deze omgeving, die wordt gekenmerkt door zware externe uitdagingen, is het absoluut noodzakelijk om gefocust te blijven op onze strategische doelstellingen,” zei CEO Kasper Rorsted. “Hoewel we wendbaar zullen blijven, zullen we onze groeimogelijkheden op lange termijn niet in gevaar brengen voor winstoptimalisatie op korte termijn.”

Het bedrijf verwacht een terugkeer naar groei in het tweede kwartaal, ondanks de aanhoudende omzetdaling in China en een negatieve impact van 200 miljoen euro door bevoorradingsproblemen. In de tweede helft van 2022 verwacht Adidas dat de netto-omzet met meer dan 20% zal stijgen, in de hoop dat de toeleveringsproblemen zich tegen dan oplossen, de westerse markten het goed blijven doen en grote sportevenementen doorgaan.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN