RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas toont westerse afhankelijkheid van Chinese markt aan

icon
Mode6 mei, 2022
Shutterstock.com

Adidas boet aan winst en omzet in dit voorjaar, ook al zijn westerse consumenten er weer als de kippen bij. Nieuwe coronalockdowns en een boycot in China wegen zwaarder door dan de dubbelcijferige groei in Amerika.

Niks weegt op tegen China

De recentste kwartaalresultaten van Adidas tonen alweer aan hoe belangrijk Azië is geworden voor merken en retailers, en hoeveel minder het Westen nog in de pap te brokken heeft. Met een omzetgroei van 13% in de westerse landen, vooral dankzij +13% in de Verenigde Staten en zelfs +38% in Latijns-Amerika, zou je denken dat het sneakermerk zich in de handen wrijft. Maar niks is minder waar.

Over het hele kwartaal zakte de omzet met 3%, goed voor 400 miljoen euro aan verloren omzet. De oorzaak: in China kelderde de omzet met liefst 35%, de hele regio ‘Asia-Pacific’ tekende een daling met 16% op. Adidas heeft het al langer moeilijk in China wegens een aanslepende consumentenboycot en stijgende concurrentie van goedkopere merken, maar nu vormen nieuwe coronalockdowns in China en Vietnam de klap op de vuurpijl.

Europa zelfs geen vermelding waard

Elders had het sportmerk bovendien te kampen met toeleveringsproblemen, die vooral in het Midden-Oosten de groei beperkten. Meer dan de helft van alle gemiste omzet door voorraadproblemen situeerde zich in de EMEA-zone. Al is er ook in Europa geen sprake van dubbelcijferige groei. Meer zelfs, het Duitse bedrijf rept in zijn persverklaring met geen woord over het thuiscontinent.

Weinig verrassend wegen de moeilijkheden ook op de marges. De brutomarge daalde vorig kwartaal met 1,9 procentpunt tot 49,9%, vooral door significant hogere grondstof- en vrachtkosten. Adidas verkocht ook minder dure producten in de voorbije maanden en zag de e-commercegroei teruglopen ten aanzien van de coronaperiode. Het merk verkocht slechts 2% meer online, al was dat nog wel de helft meer dan begin 2020. Andere operationele kosten stegen met liefst 10% tot 2,26 miljard euro, waardoor uiteindelijk de nettowinst flink zakte van 502 miljoen euro in 2021 tot 310 miljoen nu.

CEO geeft niet toe aan druk

“In deze omgeving, die wordt gekenmerkt door zware externe uitdagingen, is het absoluut noodzakelijk om gefocust te blijven op onze strategische doelstellingen,” zei CEO Kasper Rorsted. “Hoewel we wendbaar zullen blijven, zullen we onze groeimogelijkheden op lange termijn niet in gevaar brengen voor winstoptimalisatie op korte termijn.”

Het bedrijf verwacht een terugkeer naar groei in het tweede kwartaal, ondanks de aanhoudende omzetdaling in China en een negatieve impact van 200 miljoen euro door bevoorradingsproblemen. In de tweede helft van 2022 verwacht Adidas dat de netto-omzet met meer dan 20% zal stijgen, in de hoop dat de toeleveringsproblemen zich tegen dan oplossen, de westerse markten het goed blijven doen en grote sportevenementen doorgaan.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest

    Op een bijzondere ondernemingsraad volgende week donderdag vrezen de 5.000 Belgische medewerkers van Nike voor ontslagen. Het sportmerk is zijn voorsprong aan het verliezen en CEO Elliott Hill moet op zoek naar 2 miljard dollar aan besparingen.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    Shein wijzigt beursplannen: ruilt Londen voor Hong Kong

    Omdat Shein geen goedkeuring kreeg van de Chinese toezichthouders voor een beursgang in Londen, zou het controversiële e-commercebedrijf nu binnen het jaar op de beurs in Hong Kong willen noteren.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje

    H&M zet zijn vernieuwingstraject in België voort met de heropening van de winkel in de Langemunt in Gent. Volgens de keten wil de nieuwe architecturale aanpak — helderder, ruimer en verfijnder — bijdragen aan “meer inspirerende modeverhalen” en een “vlottere, omnichannel winkelervaring”.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN