RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas trappelt ter plaatse na Yeezy-kater

icon
Mode5 mei, 2023

Adidas heeft de breuk met rapper Ye (Kanye West) nog altijd niet verteerd. Integendeel, de sneakervoorraden blijven zich opstapelen. Toch presteert de basketfabrikant een tikkeltje beter dan verwacht.

Het vermaledijde Yeezy-effect

Een vlakke lijn is al reden tot opluchting bij Adidas. Het sneakermerk boekte 1% minder omzet (5,27 miljard euro) in het eerste kwartaal, maar zag de schoenenverkoop met 1% toenemen. Ook was er een kleine operationele winst van 60 miljoen euro, al daalde de brutomarge met 5,1 procentpunten tot 44,8%.

Het kwartaal eindigde zo “iets beter dan we hadden verwacht”, zegt CEO Bjørn Gulden. Er is namelijk één duidelijke boosdoener: de rapper Ye waarmee de sneakermaker de erg succesvolle Yeezy-collecties op de markt bracht. Toen de ex van Kim Kardashian het vorig jaar al te bont maakte, wees Adidas hem de deur. Sindsdien zit het merk met miljoenen onverkoopbare schoenen opgescheept. Het bedrijf heeft er zelfs een term voor bedacht: het Yeezy-effect.

“Alleen wat tijd nodig”

De voorraden zijn nog steeds te hoog, geeft nieuwe topman Gulden toe, maar al 300 miljoen euro lager dan aan het begin van het jaar. Natuurlijk gebeurde die uitverkoop tegen fikse kortingen, wat de marges niet ten goede kwam – zeker niet in deze tijden van hoge inflatie en kosten. Netto verloor Adidas vorig kwartaal 24 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg de nettowinst nog 310 miljoen euro.

Voor het hele jaar verwacht Adidas een omzetdaling tussen de 5 en 9%, “omdat de macro-economische uitdagingen en geopolitieke spanningen aanhouden”. Het merk vreest nog altijd voor recessie in Noord-Amerika en Europa, nog los van het befaamde “Yeezy-effect”. Als de bestaande voorraad niet verkocht raakt, betekent dat een omzetverlies van 1,2 miljard euro.

In het ergste geval verwacht het bedrijf in 2023 een operationeel verlies 700 miljoen euro. “2023 wordt een hobbelig jaar met teleurstellende cijfers”, zegt Gulden, maar “we hebben alleen wat tijd nodig”. “Het is een overgangsjaar om een sterke basis te leggen voor een beter 2024 en een goed 2025 en verder.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN