RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie Nederland
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

'Bangladesh' kostte Primark geen omzet

icon
Mode16 september, 2013

‘Meteen toegeven hielp in perceptie’

Primark was één van de bedrijven die kleding liet produceren in het gebouw en dus kwam het na de rampzalige instorting van Rana Plaza, waarbij ruim 1100 mensen om het leven kwamen, volop negatief in de publiciteit. Dit leidde echter niet tot een reactie bij de kopende consument, aldus directeur juridische zaken Paul Lister in Het Financieele Dagblad.

 

Hij kan zich wel voorstellen dat zijn bedrijf onder vuur lag, maar noemt dit niet helemaal terecht. “Je zult versteld staan welke labels er naast Primark in dezelfde fabrieken worden gemaakt. Daar zitten bekende merken tussen. In dezelfde fabriek, tegen dezelfde condities, met dezelfde arbeidskrachten. Alleen vragen zij in de winkel wel twaalf keer de prijs die wij vragen“, zegt hij in de krant.

 

Volgens Lister hielp het wel dat de onderneming direct toegaf betrokken te zijn. “Veel merken schipperden met hun communicatie. Wij zeiden direct dat we erin zaten. Vanuit ethisch standpunt is het belangrijk dat je dit meteen weet. En wij weten heel goed wie onze toeleveranciers zijn.”


Ook sloot de onderneming meteen een akkoord over eerlijke en duurzame textielproductie en zette ze een hulpprogramma op voor overlevende slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers, dat onlangs nog met drie maanden is verlengd. Primark zegt ook van de zaak geleerd te hebben: de inspecties van Bengaalse gebouwen zijn aangescherpt en dit programma wordt uitgebreid naar andere landen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 augustus, 2025
    Puma stelt Adidas-IT’er aan als operationeel directeur

    Puma heeft stelt een nieuwe operationeel directeur aangesteld: Andreas Hubert, die bijna twintig jaar lang bij rivaal Adidas werkte. In juni trad Huber er terug na vier jaar als chief information officer.

  • icon
    Mode4 augustus, 2025
    Miljoenenboete voor Giorgio Armani wegens misleidende beweringen

    De Italiaanse mededingingsautoriteit heeft Giorgio Armani een boete van 3,5 miljoen euro opgelegd omdat uitspraken over ethische en sociale verantwoordelijkheid niet overeenkwamen met de daadwerkelijke werkomstandigheden bij leveranciers.

  • icon
    Mode1 augustus, 2025
    VF Corporation: omzet stagneert, verlies halveert

    De Amerikaanse kledinggroep VF Corporation zag in het eerste kwartaal van zijn boekjaar de omzet stagneren. Toch verminderde het verlies met meer dan de helft. De eigenaar van merken als The North Face, Vans en Timberland lijkt weer op de goede weg te zijn na een moeilijke periode.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN