RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven BristolvanHaren
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie BelgiëNederland
  • Personen Elise Vanaudenhove
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bristol is op weg naar winst

icon
Mode8 juli, 2022
Shutterstock.com

Na vier verlieslatende jaren zal Bristol dit jaar opnieuw winst maken, zegt CEO Elise Vanaudenhove. Winkelsluitingen en besparingen maken de schoenketen weer rendabel, al blijven de uitdagingen groot.

Voor het eerst sinds 2017

In 2021 boekte Bristol een nettoverlies van 7,9 miljoen euro op een omzet van 146,5 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg het verlies nog 18,8 miljoen. De schoenketen had vorig jaar al winst willen maken, maar de strenge coronamaatregelen vorig jaar in Nederland doorkruisten die plannen, zegt CEO Elise Vanaudenhove aan De Tijd. Winkels bleven er immers maanden gesloten.

Bovendien saneerde de retailer z’n winkelpark: 30 winkels werden gesloten, net als het Nederlandse hoofdkantoor. In totaal stootte het bedrijf de afgelopen jaren al 50 winkels af. De teller staat nu op ruim 210 en dat zal de komende jaren zo blijven. Elk jaar vernieuwt Bristol wel 25 tot 30 winkels. Nu zijn alle verkooppunten rendabel: “We zullen dit jaar winst maken. Het zal geen enorm bedrag zijn, maar meer dan break-even. Verlieslatend zijn is uitgesloten.” Het is van 2017 geleden dat de keten nog winst maakte.

Concurrentieel blijven

Maar de marktomstandigheden zijn moeilijk: na corona slaat de inflatie hard toe. Bristol voert besparingen door om de stijgende kosten op te vangen en neemt basisartikelen die minder seizoensgebonden zijn op in het assortiment. De prijzen verhogen is geen optie: “We moeten concurrentieel blijven.”

De belangrijkste concurrent van Bristol is de Nederlandse keten vanHaren, die een deel van de failliete Brantano-winkels overnam in België. Maar vanHaren is minder te duchten dan Brantano, vindt Vanaudenhove: “Brantano kende de Belgische markt beter. Bovendien is de naam VanHaren nog niet zo bekend in België.”

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode23 mei, 2025
    Nike keert terug naar Amazon

    Na een afwezigheid van zes jaar gaat Nike weer rechtstreeks verkopen op het Amazon platform. Tegelijk kondigt het bedrijf ook prijsverhogingen aan, die het gevolg zijn van Amerikaanse invoerheffingen.

  • icon
    Mode22 mei, 2025
    Waarom Naf Naf voor derde keer in vijf jaar gerechtelijke bescherming vraagt

    Naf Naf heeft opnieuw gerechtelijke bescherming aangevraagd. De Franse modeketen vraagt zes maanden tijd om een doorstartplan uit te werken. Voor de ooit iconische formule is het al de derde reorganisatie sinds 2020.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chaussea en vanHaren grootste winnaars na faillissement Bristol

    Het faillissement van Bristol vorig jaar heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in de schoenretailmarkt, zowel in België als in Nederland. Een nieuwe analyse onderzoekt wie het meest kon profiteren van het wegvallen van een concurrent.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN