RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen

icon
Mode9 april, 2014

“Kritiek punt voor biokatoen bereikt”

Tot en met 2011 steeg de productie van biokatoen in de hele wereld continu, maar sindsdien zijn de oogstopbrengsten in de daaropvolgende periode met 8% gedaald, ondanks het feit dat de helft van alle katoenlanden de productie van biokatoen verhoogd heeft.

 

Door de beperkte kennis over biologische teeltmethoden in de producerende landen en vooral door het gebrek aan samenwerking vanwege de afzetmarkten met de lokale gemeenschappen, is het huidige aandeel van biokatoen binnen de totale wereldproductie van katoen blijven steken op nauwelijks één procent. En dat terwijl de vraag naar organisch katoen blijft stijgen.

 

“We bevinden ons nu op een kritiek punt waarop de vraag naar biokatoen de beschikbaarheid overtreft. De daarmee gepaard gaande onzekerheid dreigt langlopende investeringen in biokatoen in gevaar te brengen”, zegt Thorsten Rolfes van C&A Europe.

Ieder zijn verantwoordelijkheid

Als wereldwijd marktleider in kleding van organisch katoen – en dus rechtstreeks betrokken partij – luidt C&A nu de alarmbel. Volgens de kledingketen dragen alle textielbedrijven “een buitengewone verantwoordelijkheid” voor het milieu én de levensomstandigheden van de lokale telers.

 

“Merkbedrijven spelen een sleutelrol bij de ontwikkeling van biokatoen. Hoewel al enkele bedrijven actief zijn, toont de bevoorradingscrisis aan dat er nog veel meer gedaan moet worden. Samenwerking is daarbij het centrale trefwoord. De samenwerking met experts, gemeenten en regeringen ter plaatse levert een belangrijke bijdrage aan de ontplooiing van het volledige potentieel van biokatoen”, aldus Rolfes.

 

“Maar niet alleen in de productielanden, ook op de afzetmarkten kunnen ondernemingen iets bewerkstelligen, door hun klanten voor het thema ‘biokatoen’ te sensibiliseren.” Daartoe publiceerde C&A zopas een heuse folder met als titel ‘Biokatoen voor iedereen elke dag‘.

 

“In 2020 al onze kleding duurzaam”

In 2013 verkocht C&A meer dan 110 miljoen kledingstukken van biokatoen. “Organisch katoen is nu goed voor 38% van onze totale katoenverkoop, maar daar stopt het niet”, zegt Ingrid Zeegers, hoofd sustainable business development bij C&A Europe. “We zetten koers naar een verdubbeling van de verkoop van biokatoen en willen ervoor zorgen dat in 2020 al onze kleding duurzaam is.”

 

Om dat doel te bereiken “hebben we meer zaden, meer producenten en meer verkopers nodig. Door samen te werken met onze collega’s in de sector en met experts in het veld, moet het ons lukken”, maakt Ingrid Zeegers zich sterk.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN