RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Shein
  • Onderwerpen E-commerceRechtszaak
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Shein

icon
Mode5 juni, 2025
Shutterstock.com

25 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend tegen Shein wegen het gebruik van misleidende praktijken met negatieve gevolgen voor consumenten, milieu en arbeidsomstandigheden.

Donkere patronen

Onder coördinatie van de Europese consumentenkoepel BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs) hebben 25 consumentenorganisaties een klacht ingediend bij de Europese Commissie en de Europese consumentenbeschermingsautoriteiten tegen Shein. De Chinese webshop gebruikt volgens hen misleidende praktijken die ervoor zorgen dat consumenten meer kopen dan ze oorspronkelijk van plan waren, met alle gevolgen van dien voor hun portemonnee, het milieu en de arbeidsomstandigheden in de sector.

Concreet gaat het over zogenaamde “dark patterns” om consumenten onbewust meer te doen kopen: denk aan berichten rond beperkte voorraden (“Nog maar X over”), tellers voor flash sales (“Nog maar 02:00:00 om van de aanbieding te profiteren”), sociale druk via getuigenissen en “confirm-shaming” (“Je komt in aanmerking voor een promotie! Weet je zeker dat je wil gaan?”). Onderzoek heeft aangetoond dat dit soort technieken herhaaldelijk wordt gebruikt, zowel op de website als via de app met meldingen, zegt Testaankoop in een persbericht.

Manipulatieve technieken

“Het Ultra Fast Fashion-model van platforms zoals Shein is gebaseerd op manipulatieve technieken die aansporen tot overconsumptie. Shein is ontworpen om verslavend te werken: het platform maakt gebruik van algoritmes om consumenten zo lang mogelijk op de site te houden, en zoveel mogelijk te laten kopen”, zegt woordvoerder Laura Clays van Testaankoop.

“We verwachten een snelle reactie van de autoriteiten om een einde te maken aan deze praktijken en om een onderzoek te starten naar de hele sector, aangezien ons onderzoek heeft aangetoond dat dit soort dark patterns een groot probleem zijn in de hele fastfashionsector.”

Een jaar geleden dienden de Europese consumentenorganisaties al een klacht in tegen Temu, die andere populaire Chinese webshop, om ongeveer dezelfde redenen.

“Teleurstellend”

Directeur Corporate Communications Robin Kiely liet RetailDetail echter weten teleurgesteld te zijn in de zaak en beweerde dat de stap van de consumentenorganisaties niet in het belang is van Europese klanten. “De Europese consumenten zouden het meest gebaat zijn bij een ontmoeting tussen BEUC en ons, zodat we uitleg kunnen geven over onze activiteiten en eventuele zorgen open en transparant kunnen bespreken. Helaas hebben ze ervoor gekozen om elk van onze vele vergaderverzoeken van de afgelopen jaren af te wijzen“, zei hij, en hij noemde ”deze onwil om in gesprek te gaan uiterst teleurstellend”.

(Dit artikel is vrijdagochtend bijgewerkt om een reactie van Robin Kiely, directeur van Shein, toe te voegen)

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode27 juni, 2025
    Zelfstandige modewinkels verkopen matig ondanks zonnig voorjaar

    Ondanks een zonnig en droog voorjaar, hebben zelfstandige modewinkels in België een bescheiden verkoopresultaat geboekt. Dat blijkt uit een bevraging van Mode Unie en UNIZO, vlak voor de start van de zomersolden op dinsdag 1 juli.

  • icon
    Mode27 juni, 2025
    Nike: omzetval kleiner dan gevreesd, maar herstel blijft broos

    Afgelopen jaar kelderden de omzet en winst bij Nike, maar nieuwe CEO Elliott Hill probeert het tij te keren. Hoewel de kwartaalcijfers opnieuw een daling laten zien, klinkt het management opmerkelijk strijdvaardig.

  • icon
    Mode26 juni, 2025
    H&M hoopvol ondanks omzet- en winstval

    Het afgelopen kwartaal viel iets beter mee dan verwacht bij H&M Group - en dat ondanks een stevige winstdaling en stagnerende omzet. Volgens CEO Daniel Ervér zal het tij mogelijk keren in de tweede helft van het boekjaar.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN