Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.
“Als aanvulling”
“We gebruiken kunstmatige intelligentie alleen om onze bestaande processen aan te vullen,” zei een woordvoerder van Zara-eigenaar Inditex in een verklaring. De modegroep reageerde op berichtgeving dat Zara een model om toestemming had gevraagd om beelden van hen met AI te bewerken zodat verschillende items getoond konden worden. Volgens de anonieme getuigenis krijgen de modellen wel evenveel betaald als ze zouden krijgen voor extra fotoshoots.
H&M meldde eerder dit jaar al dat het AI-klonen van modellen inzet voor marketing. Ook Zalando gebruikt AI om beeldmateriaal sneller te creëren. Net als Inditex benadrukken die modespelers dat AI de creatieve teams ondersteunt en de efficiëntie verhoogt, niet vervangt. De Britse Association of Photographers waarschuwt niettemin dat AI het aantal opdrachten voor fotografen, modellen en productieteams zal verminderen.
Ook consumenten maken duidelijk dat het (nog) zoeken is naar evenwicht als het om AI-gegenereerde beelden gaat. In Nederland zag McDonald’s zich genoodzaakt om zijn kerstreclame voor televisie terug te trekken, nadat het spotje bakken kritiek kreeg. Het filmpje werd volledig gemaakt met kunstmatige intelligentie, maar kwam daardoor volgens consumenten onnatuurlijk en overdreven cliché over.


