RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven BershkaZara
  • Onderwerpen Wetgeving
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geen kasticket bij Zara en Bershka: “onaanvaardbaar” volgens Testaankoop, maar perfect legaal

icon
Mode17 mei, 2024

Testaankoop heeft bij de Economische Inspectie klacht ingediend tegen Zara en Bershka omdat ze shoppers geen papieren kassabonnen meer geven. Dat vindt de consumentenorganisatie onaanvaardbaar.

Geen verplichting

In de winkels van Zara en Bershka, twee dochterbedrijven van de Spaanse modegroep Inditex, krijgen shoppers aan de kassa sinds kort geen papieren ticket meer. Een betaalbewijs ontvangen klanten na hun aankoop enkel nog digitaal, via sms, e-mail of in de app van de retailer. Nu zijn er wel meer retailers die hun klanten een digitale kassabon bezorgen, maar doorgaans drukken ze nog wel een papieren ticket af als de klant daarom vraagt. Zara en Bershka zouden de eersten zijn die dat niet meer doen.

Dat mag: in het Wetboek van Economisch Recht staat geen verplichting om een papieren kassaticket te geven bij aankoop van een product. Wat Zara en Bershka doen is dus legaal. Enkel in Wallonië zijn winkeliers en horecabedrijven verplicht om klanten de keuze te laten tussen een digitaal en een papieren betalingsbewijs. Toch vindt Testaankoop de praktijk onaanvaardbaar.

Digitale kloof

“Wij zijn van mening dat Zara en Bershka bewijsmiddelen waarop hun klanten beroep kunnen doen op ongeoorloofde wijze beperken door hen te dwingen een e-mailadres of mobiel telefoonnummer op te geven”, zegt woordvoerder Laura Clays. “Bovendien maakt dit soort praktijken de digitale kloof alleen maar groter.” De consumentenorganisatie heeft daarom klacht ingediend bij de Economische Inspectie.

Maar die wijst erop dat er geen sancties voorzien zijn voor winkels die geen papieren kasticket geven: “In het algemeen is de keuze om kassabonnen te digitaliseren een zaak van het klantenbeleid van de verkoper.” Wel krijgt Testaankoop de steun van Minister van Economie Pierre-Yves Dermagne: “Consumenten hun kassaticket ontzeggen is een ernstige schending van hun rechten. Onaanvaardbaar, want consumenten moeten de keuze behouden. Het kassaticket is immers de sleutel om van een aankoop af te zien of gebruik te kunnen maken van de wettelijke garantie.” Hij gaat de FOD Economie om een analyse vragen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN