RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gucci en Puma duwen jaarresultaten Kering omlaag

icon
Mode18 februari, 2015

Eerste omzetdaling voor Gucci

Net als vorig jaar moest Kering, moederbedrijf van onder meer Gucci en Puma, opnieuw minder goede resultaten voorleggen. De omzet ging er nog wel met 4% op vooruit tot 10 miljard euro, maar Puma, Gucci en vooral negatieve wisselkoerseffecten drukten serieus op de nettowinst: die klokte af op 1,18 miljard euro (-4,4%).

 

Gucci, goed voor een derde van de totale omzet van Kering, moest in 2014 voor het eerst in jaren gas terugnemen: het luxemerk zag zijn verkoop met 1,8% dalen tot 3,5 miljard euro (-1,1% op vergelijkbare basis), voornamelijk als gevolg van de oktoberopstand in Hongkong. De winstmarge zakte terug van 31,8% in 2013 tot 30,2% in 2014.

 

Wel waren er tekenen van beterschap naarmate het jaareinde naderde: de luxepoot van Kering kon het jaar alsnog afsluiten met een groei van +6% dankzij de goede prestaties van Bottega Veneta (+11,3%) en Yves Saint Laurent (+27%).

 

Puma jaagt Kering op kosten

De Duitse sportartikelenfabrikant Puma heeft in het vierde kwartaal zijn nettoverlies fors verkleind (-96% naar 4,6 miljoen euro), maar analisten hadden op winst gerekend. Toch is topman Gulden niet ontevreden: “Puma staat op een keerpunt, we zijn de juiste weg ingeslagen. We hebben nu een duidelijke positionering, hebben stappen gezet in de verbetering van ons product en werken met onze retailers aan een verdere verbetering van onze distributie”.

 

De omzet van Puma steeg in het vierde kwartaal van 2014 met 7,5% naar 750,8 miljoen euro, met dank aan de herstellende vraag in de Verenigde Staten en de sterke verkoop van accessoires: die ging er liefst 17,1% op vooruit tot 147,1 miljoen euro, terwijl de schoenenverkoop ook zo’n 4,3% omzetgroei kende (tot 310,7 miljoen euro).

 

Het nummer drie op de sportmarkt (na Nike en Adidas) boekte over het hele jaar zo’n 2,97 miljard euro omzet, een fractie minder dan in 2013. De winst steeg wel van 5,3 miljoen naar 64,1 miljoen euro.

 

Om die ommekeer te versnellen, voerde het concern in 2014 een fikse verhoging van zijn marketingbudget door, verlengde het zijn sponsordeal met zesvoudig Olympisch kampioen Usain Bolt, verving het concurrent Nike als hoofdsponsor bij de Engelse voetbalclub Arsenal en ging het in zee met popster Rihanna.

 

Het bedrijf wil meer vrouwelijke klanten aanspreken en benoemde half december popzangeres Rihanna tot creatief directeur van Puma Women en zal tegen 2016 een volledig nieuwe collectie uittekenen.

 

Dankzij de dynamiek van de andere sportmerken (Volcom en Electric) kon de totale Sport & Lifestyle-tak het verlies in 2014 beperken tot -0,1%; het jaar voordien was er nog een daling met -8%. Voor 2015 toont Kering-topman François-Henri Pinault zich alvast “vol vertrouwen in de capaciteiten van de groep om een aanhoudende rendabele groei te verzekeren”.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode6 juni, 2025
    Takko Fashion drukt gaspedaal in na recordjaar

    Takko Fashion heeft een recordjaar achter de rug, met een omzetgroei van 3,3% en liefst 28,7% meer winst. Na een succesvolle start van 2025 blijft de keten ambitieus en zet ze in op een uitbreiding met 300 winkels in Europa.

  • icon
    Mode6 juni, 2025
    Kiabi heeft nieuwe directeur in België

    Na vijftien jaar neemt Jérôme Calonne afscheid als hoofd van modeketen Kiabi in België. Hij maakte de overstap naar Medi-Market en draagt de leiding bij Kiabi over aan Rémi Delattre.

  • icon
    Mode5 juni, 2025
    Schoenenketen Maniet-Luxus neemt schoenhersteldienst over

    De Belgische schoenenketen Maniet-Luxus neemt de ambachtelijke schoenmakerij Dascotte uit Nijvel over. De retailer wil inspelen op het tekort aan vakmensen in de sector en tegelijk een alternatief bieden voor fast-fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN