RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hema brug te ver met mannelijk lingeriemodel?

icon
Mode14 december, 2011

Plotse wereldroem

Op heel wat bushokjes en abri’s in Nederland prijken sinds gisteren grote foto’s om de nieuwste toevoeging aan Hema’s assortiment aan te kondigen: een mega push-up beha. Van de hand van reclamebureau Doom & Dickson is de campagne absoluut Hema-stijl: discrete, simpele afbeeldingen met een fris en mooi blond model.

Niet te missen detail is echter dat dit niet zomaar een model is: het is een man. Precies dat detail zorgt ervoor dat de campagne wereldwijd in de media opgepikt wordt (met onder meer artikels in de Britse en Australische pers) en onder meer op Twitter een ‘trending topic’ is geworden.

Andrej Pejic vs. Jan met de pet

Critici vragen zich echter af of de keuze wel gepast is voor de oer-Hollandse warenhuisketen. Zal de klant van Hema zich wel kunnen vinden in een spraakmakende, androgyne superster, of gaat het Jan met de pet net zijn petje wat te boven?

Doet dat er wel nog toe, kan de tegenvraag luiden. Jan met de pet koopt toch al bij ‘zijn’ Hema, het merk dat hij het meest onmisbare acht van heel Nederland. Die gigantische rol speelt de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam heus niet kwijt door een ‘gender bender’ als lingeriemodel.

Helemaal ‘hot’ in de modewereld

Want behalve een jongeman is de behadrager één van de meest populaire en spraakmakende hedendaagse topmodellen ter wereld. Zo liep Andrej Pejic, een Australiër van Servische afkomst, reeds catwalks voor merken als Jean Paul Gaultier en Marc Jacobs. Niet vergeten dus dat Hema een hoop geld heeft moeten neerleggen voor zijn lingeriemodel.

Bovendien heeft een goed deel van winkelend Nederland – en binnenkort wellicht ook België, Duitsland en Frankrijk – vast niet eens iets in de gaten. Zo legde fotografe Wendelien Daan bewust niet de nadruk op Pejic’s mannelijkheid. “Er zijn waarschijnlijk veel mensen die bij het zien van de foto’s zullen denken dat het een gewoon blond meisjes is. Dat is prima,” geeft de fotografe grif toe.

Fashionista’s en rumoer

Nee, het gaat er hen net om die àndere consument aan te spreken. Het is voor de fashionista die weet wie Andrej Pejic is en die zich eerder aan Jean Paul Gaultier (voor wie Pejic begin dit jaar zowel herensmokings als een trouwjurk showde) dan aan Hema spiegelt, maar ook voor de consument die de (sociale) media op de voet volgt en zo een opiniemaker van de nieuwe generatie is.

Hema heeft plots een groter bereik dan het ooit had durven dromen. Geen ondermijning van Hema’s eigen slogan ‘Bijzondere Eenvoud’ dus, wel een zeer slimme marketingzet. Want alles welbeschouwd, slaat de slagzin dat je met de beha van géén boezem naar een B-cup kunt gaan natuurlijk in als een bom.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest

    Op een bijzondere ondernemingsraad volgende week donderdag vrezen de 5.000 Belgische medewerkers van Nike voor ontslagen. Het sportmerk is zijn voorsprong aan het verliezen en CEO Elliott Hill moet op zoek naar 2 miljard dollar aan besparingen.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    Shein wijzigt beursplannen: ruilt Londen voor Hong Kong

    Omdat Shein geen goedkeuring kreeg van de Chinese toezichthouders voor een beursgang in Londen, zou het controversiële e-commercebedrijf nu binnen het jaar op de beurs in Hong Kong willen noteren.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje

    H&M zet zijn vernieuwingstraject in België voort met de heropening van de winkel in de Langemunt in Gent. Volgens de keten wil de nieuwe architecturale aanpak — helderder, ruimer en verfijnder — bijdragen aan “meer inspirerende modeverhalen” en een “vlottere, omnichannel winkelervaring”.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN