Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.
Duurzaamheidspionier
De nieuwe, duurzame collectie wordt gemaakt met gecertificeerde, verantwoorde materialen – waarvan vele gerecycled – en toont voorbeelden van alternatieven voor conventionele stoffen en textiel, zegt H&M in een persbericht. Centraal in de visie van McCartney en H&M staat de overtuiging dat duurzaamheid iets moet blijven waar de mode-industrie over praat, op een manier die transparantie, discussie en vooral hoop bevordert.
Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is de oprichting van een nieuwe Insights Board – een denktank en adviesorgaan die verandering in de modesector wil stimuleren. “Deze tweede samenwerking voelt als een kans om te kijken hoe ver we zijn gekomen op het gebied van duurzaamheid, diervriendelijke praktijken en bewuste ontwerpen – en om eerlijk te blijven over hoe ver we samen nog moeten gaan”, aldus McCartney, die bekend staat als een duurzaamheidspionier in de modewereld.


