RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Primark
  • Onderwerpen Interview
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Olivier Crépin (Primark): “Wij zijn echte commerçanten”

icon
Mode9 september, 2024
Olivier Crépin, Primark

Winkeldirecteurs krijgen een vrij grote autonomie bij Primark, vertelt Head of Sales Olivier Crépin. Dat ondernemerschap draagt bij tot het succes van de retailer, die z’n mensen volop doorgroeikansen biedt.

“Primark zorgt goed voor z’n mensen”

Het gesprek vindt plaats in de coulissen van de Primark-vestiging in de Brusselse Nieuwstraat: een echt hoofdkantoor heeft de retailer immers niet, het bedrijf let scherp op de kosten. “Ik werk elke dag vanuit een andere winkel”, zegt de Fransman Olivier Crépin, die nu anderhalf jaar in België aan de slag is en zich sinds begin juli Head of Sales mag noemen.

Na een loopbaan van tien jaar bij Decathlon ging hij in 2010 bij Primark aan de slag, eerst als winkeldirecteur in het Spaanse Murcia, later ook in Frankrijk. “Primark zorgt goed voor z’n mensen. Wie hier wil doorgroeien, krijgt kansen. Anderhalf jaar geleden werd ik gevraagd om een Belgisch avontuur aan te gaan. Ik kom zelf uit het noorden van Frankrijk, dus ik kende België een beetje, maar eens je hier werkt, merk je dat het een complex land is, heel interessant.”

Koopkracht blijft belangrijk

Vandaag heeft Primark hier acht winkels, mooi verdeeld over het territorium: drie in Wallonië (Bergen, Charleroi en Luik), drie in Vlaanderen (Antwerpen, Gent en Hasselt) en twee in Brussel (Elsenesteenweg en Nieuwstraat). Concrete verdere expansieplannen koestert de keten niet. “Het doel is onze klanten tevreden te stellen in de bestaande winkels. Elke winkel heeft nog groeipotentieel.” Al ziet de topman mogelijk wel nog opportuniteiten in de periferie, want alle huidige locaties zijn centrumwinkels. “Belgen winkelen nog veel in de stadscentra, meer dan in Frankrijk.”

Met Primark gaat het prima, maar flink wat modeketens zitten in de problemen. Wat is er aan de hand in de modemarkt? “Ik weet niet wat er gebeurt bij de anderen, maar ik zie wel hoe het loopt bij ons. Ik weet dat je je moet aanpassen. Koopkracht is belangrijk voor onze klanten, zeker wanneer ze kleine kinderen hebben, die binnen het jaar uit hun kleren groeien. Twee jaar geleden heeft Primark beslist om de prijzen te bevriezen voor de terug naar school periode. Vorig jaar hebben we zelfs de prijzen doen dalen voor tweehonderd producten. Dit jaar bevriezen we de prijzen opnieuw op het niveau van vorig jaar. Dat zijn sterke signalen. We hebben fantastische producten, ons cliënteel weet dat ze bij ons de beste prijs-kwaliteitverhouding vinden.”

Minder formeel, meer casual

Koopgedrag verandert, en Primark verandert mee, zegt Crépin. “Vijftien jaar geleden hadden we nog veel kostuums, dassen en hemden bijvoorbeeld. We hebben er nog, maar we hebben dat aanbod gereduceerd. De algemene trend is minder formeel, meer casual. En we hebben nieuwe gamma’s toegevoegd, zoals beauty, een markt die jaar na jaar groeit. Ook accessoires doen het goed. Interieurdecoratie neemt in de grotere winkels tot tien procent van de winkeloppervlakte in.”

Ook op het vlak van duurzaamheid tracht Primark zich aan te passen aan de veranderende tijden. “Vijftien jaar geleden zochten klanten ook al kleine prijzen en goede kwaliteit, maar nu vragen ze meer en meer ook duurzaamheid. Daar werken we al meer dan tien jaar aan, met ons Sustainable Cotton programma bijvoorbeeld. Sinds twee jaar hebben we het programma Primark Cares publiek gemaakt, gebaseerd op drie pijlers: de levensduur van onze producten verlengen, zorg dragen voor de planeet, en onze mensen helpen – naast onze eigen medewerkers ook onze leveranciers en partners.”

Kosten besparen op alle vlakken

Primark Cares wil niet alleen de uitstoot halveren tegen 2030, maar stopt ook met het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik. Producten worden zo ontworpen dat ze gerecycleerd kunnen worden. “We willen onze verantwoordelijkheid nemen, onze burgerzin tonen. Als grote merken als Primark zich niet engageren, gaan we de wereld niet veranderen. 150 mensen van Primark voeren audits uit in de tien landen waar we meer dan 90% van onze collecties produceren, om na te gaan of onze leveranciers onze charters respecteren.”

Maar hoe dat kan, duurzame mode bieden tegen de laagste prijs? “Dankzij ons unieke businessmodel. We bestellen onze collecties meer dan een jaar vooraf en we hebben maar twee collecties per jaar. We plannen de productie in dalperiodes voor onze leveranciers. Vijftig procent van ons aanbod zijn basisstukken. Daarnaast proberen we kosten te besparen vanuit alle oogpunten. Overal arriveren onze producten per boot, nooit met het vliegtuig. Dat is niet alleen goedkoper, het laat ons ook toe onze CO2-uitstoot te beperken. In de winkels spelen we geen muziek, we betalen dus ook geen Sabam. We investeren niet in reclame. Onze marges zijn wel heel klein, maar daar staan enorme volumes tegenover.”

Tests met click & collect

Andere modeketens produceren nu vaker dichterbij, zetten in op meer en kleinere collecties doorheen het jaar, om sneller te schakelen, maar Primark doet wel meer dingen anders dan de collega’s. “Ze doen bijvoorbeeld allemaal aan e-commerce, wij niet. De reden is eenvoudig: dat kost teveel. In het VK testen we wel click & collect. Dat werkt, het doel is om de mensen naar onze winkels te doen komen. We hebben twee grote testes gedaan: in de regio Manchester-Liverpool en in Londen. Nu rollen we het stap voor stap verder uit. In Europa is het nog niet aan de orde.”

“Nieuw is wel dat we trafiek trachten te genereren met onze website. Sinds vorig seizoen zien onze klanten nu online de beschikbaarheid van onze producten in elke winkel. Dat vermijdt teleurstellingen, het is een echte plus. Zeker de jongere generaties zijn geconnecteerd.”

Plezier in de job

Opmerkelijk: Primark pusht de voorraad in de winkels niet, de winkeldirecteurs bestellen zelf hun stock. “Zij kennen hun cliënteel, ze zijn gevormd, hebben ervaring, kennis van het merk en van de lokale markt. Die autonomie is onze kracht: het is echt “le sens du commerce”. Bij Primark laten we onze managers zaken doen, keuzes maken. We zijn echte commerçanten. Ik heb in een vorige job volledige automatisering gekend. Dat werkt ook goed, maar je mankeert toch die touch.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor de verkoopdirecteur vandaag? “We hebben vertrouwen in ons model, er is nog potentieel. We doen niet alles perfect en we werken eraan om beter te worden, maar het is duidelijk dat we in België in de smaak vallen. Elke winkel trekt veel klanten. Ik wil er vooral over waken dat onze mensen kunnen doorgroeien en plezier vinden in hun job, dat ze fier zijn om bij Primark te werken. De arbeidsmarkt is heel competitief in België, maar wij rekruteren goed.”

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chaussea en vanHaren grootste winnaars na faillissement Bristol

    Het faillissement van Bristol vorig jaar heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in de schoenretailmarkt, zowel in België als in Nederland. Een nieuwe analyse onderzoekt wie het meest kon profiteren van het wegvallen van een concurrent.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chanel ontsnapt niet aan tegenwind op slabakkende luxemarkt

    Als gevolg van een woelig economisch klimaat en veranderend consumentengedrag ziet nu ook het Franse modehuis Chanel de omzet en winst fors dalen. Het luxemerk blijft investeren in een uitbreiding van het winkelnetwerk.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Levi Strauss verkoopt Dockers aan eigenaar Reebok

    Levi Strauss gaat zijn dochtermerk Dockers verkopen aan Authentic Brands Group, de eigenaar van merken als Reebok en Quiksilver.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN