RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven SKM
  • Onderwerpen retaildesignRetailDetail Congress
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Local hero’ SKM: “Ook in mode mag meer strategisch worden gedacht”

icon
Mode17 april, 2023
SKM Dominique Somers en Steven De Hertogh

SKM is al decennia een bekende naam langs de A12 in Aartselaar. Toch hebben de nieuwe eigenaars dit jaar eindelijk kunnen doen waar ze al jaren van droomden: een multimerkenboetiek neerzetten met een fris en dynamisch imago.

Tijd om het stof af te blazen

“Vanaf nu mag het stoffige imago in de koelkast”, glundert Dominique Somers trots. Zij nam SKM in 2016 over met haar man Steven De Hertogh, die er al ettelijke jaren werkte. SKM had altijd gouden tijden gekend dankzij een iets ouder cliënteel, maar het gewicht en het stof van de jaren begonnen door te wegen.

In 2012 zorgde De Hertogh al voor een eerste verbouwing, maar die bleef nog heel rustig om het bestaande cliënteel niet te bruuskeren. Dit jaar ging het koppel echter wel resoluut voor het droombeeld dat ze in hun hoofd hadden: de winkel van meer dan 5.000 m² kreeg een volledig nieuw interieur.

Op het RetailDetail Congress vertelt Somers hoe de vernieuwde winkel – met hulp van onder andere technologiepartner Dobit – nu nieuwe klanten en merken wil aantrekken, en daar ook meteen in slaagt. “We hadden een heel duidelijk beeld voor ogen, waarbij een kwalitatief imago en boetieksfeer centraal staan. Hoewel we zo’n grote baanwinkel zijn, zijn we allesbehalve een keten. We staan net voor heel persoonlijke service.”

Bloed, zweet en tranen

Het kostte niettemin bloed, zweet en tranen om die visie te realiseren. Somers: “Merken keken soms niet voorbij het oude imago, terwijl we zo’n helder scenario in ons hoofd hadden. Het was moeilijk de merken mee te krijgen. Imago is nog erg belangrijk in de mode. Begrijpelijk, maar er zijn misschien iets te weinig pioniers in de sector. Ik kom zelf uit de FMCG, daar wordt toch meer strategisch gedacht. Het zou ook in de mode kunnen lonen om eens te kijken naar het strategisch beeld…”

Zo stapte SKM af van de “harde shop-in-shops”. In het buitenland zag het koppel dat de merkopdeling in corners aan het vervagen is, dus werkt de vernieuwde winkel nu ook meer op segmenten en op type kledij – van instapmode tot feestkledij. Een merk kan op die manier in meerdere corners hangen. “Wij weten heel goed hoe onze klanten reageren en zijn overtuigd van wat we willen. Als multimerkenboetiek is het belangrijk om de controle te houden.”

Ook digitale ommezwaai

De renovatie gaat verder dan de winkel alleen. Op maandag 24 april lanceert SKM zijn nieuwe webshop, na al een nieuwe huisstijl, campagne en logo te hebben onthuld. “Voor corona wilden we bewust geen e-commerce, in de overtuiging dat we online nooit dezelfde service konden bieden. Maar toen kwam de pandemie en hebben we in vijf dagen tijd een webshop uit de grond gestampt.”

Sindsdien is SKM wel overtuigd. Aangezien de gevel van de enorme winkel weinig mogelijkheden biedt, zijn sociale media en de website extra belangrijk als uithangborden. Vandaag haalt de megaboetiek 3% van zijn omzet uit e-commerce, eind dit jaar moet dat al 10% zijn. Toch wordt de webshop ook vaak als catalogus gebruikt. “Dit jaar hebben we voor de allereerste keer zelf een fotoshoot georganiseerd, zodat we eigen beelden hebben.”

Toch waren de zaakvoerders even bang om te verbouwen: waarom zou je immers veranderen als het goed gaat? De winkel groeide al jaren enorm, alleen corona zorgde voor een dip. De gok loont echter duidelijk: dit seizoen is de omzet bij SKM al 20% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Nu wil het duo vooral het idee van de “concept fashion store” uitbreiden tot een heuse one-stop-shop. In juni opent bijvoorbeeld een Rainpharma-corner, want “mode gaat veel verder dan kleding”.

Klik hier om je plaats te reserveren op het RetailDetail Congress op 20/04.
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN