De Amerikaanse modegroep Gap heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar 2025 een omzetstijging van 3% naar 3,9 miljard Amerikaanse dollar (3,6 miljard euro) gerealiseerd. De CEO verhoogt daarom meteen zijn vooruitzichten.
Marge daalt
De brutomarge daalde wel met 30 basispunten tot 42,4%. De merchandise-marge zakte zelfs met 70 basispunten, vooral door een forse tariefimpact. Het bedrijfsresultaat kwam zo uit op 334 miljoen dollar (300 miljoen euro), goed voor een marge van 8,5%. De nettowinst bedroeg 236 miljoen dollar (210 miljoen euro). De winst per aandeel bedroeg 0,62 dollar.
Submerk Old Navy realiseerde een omzetstijging van 5% naar 2,3 miljard dollar (iets meer dan twee miljard euro). Het merk Gap zelf wist zijn omzet 6% omhoog te stuwen naar 951 miljoen dollar (870 miljoen euro). Bij Banana Republic daalde de omzet met 1% naar 464 miljoen dollar (430 miljoen euro). De slechtste leerling van de klas was Athleta: dat boekte een daling met 11% tot 257 miljoen dollar (240 miljoen euro).
Vooruitzichten verhoogd
Gap verwacht nu voor het volledige boekjaar een omzetgroei van 1,7% tot 2% en verhoogt de prognose naar de bovengrens van de eerdere bandbreedte. Het bedrijf rekent op een operationele marge van 7,2%, inclusief een tariefimpact van 100 tot 110 basispunten. De retailer voorziet uit te komen op netto 35 winkelsluitingen in 2025.
CEO Richard Dickson was “trots” te kunnen rapporteren dat de “resultaten uit het derde kwartaal onze omzet- en margeverwachtingen hebben overtroffen”. Hij ziet in een “zevende opeenvolgende kwartaal van vergelijkbare-omzetgroei” een bewijs dat “onze strategie werkt en onze merken momentum mee krijgen”. Hij voegde daaraan toe dat de resultaten “het beste doen verhopen voor de eindejaarsperiode” en dat ze “ons het vertrouwen geven de verwachte omzet voor het volledige jaar te verhogen naar de bovenkant van onze voorgaande prognose-vork.”


