RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Nike
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenLogistiek
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nike stapelt voorraden op en verliest marge

icon
Mode28 juni, 2022

Nike haalde in het jaar tot eind mei 5% meer omzet en evenveel meer winst. Toch begon 2022 weinig veelbelovend, met krimpende marges en omzetten door oplopende voorraden en kosteninflatie.

Logistieke kopzorgen blijven

Zelfs Nike voelt de gevolgen van de moeilijke macro-economische situatie. Een sterke tweede helft van 2021 is in de eerste jaarhelft van 2022 gevolgd door dalende marges, transportproblemen en kosteninflatie. Ook de terugtrekking uit Rusland kost Nike bijna 150 miljoen dollar (142 miljoen euro).

In de drie maanden tot eind mei daalde de brutomarge met 80 basispunten tot 45%, vooral omdat in China voorraden vastzitten die ondertussen verouderd zijn en door hogere vracht- en logistieke kosten. De omzet daalde in het kwartaal met 1% en de nettowinst bedroeg 1,4 miljard dollar (1,3 miljard euro), een daling van 5%.

Nike prijst zich wel gelukkig dat het al een aantal jaren inzet op directe verkoop aan de consument en zijn wholesalenetwerk afbouwt. Door rechtstreeks te verkopen, kan het de marges toch opkrikken en digitaal sterk presteren. Online groeide de omzet in het volledige voorbije boekjaar met 18%.

Twee weken langer onderweg

Over het hele jaar steeg de omzet met 5% tot 46,7 miljard dollar (44,3 miljard euro). De nettowinst klokte af op 6 miljard dollar (5,7 miljoen euro), een stijging van 6%. De marketingkosten stegen met 24%, met name door digitale investeringen, maar opvallend is vooral dat de voorraden met liefst 23% groeiden tot 8,4 miljard dollar (bijna 8 miljard euro).

Twee derde van die voorraad ligt evenwel niet in magazijnen van Nike, maar is nog onderweg, zegt CFO Matt Friend volgens De Tijd. Heel wat producten zitten vast in havens, enerzijds in China door de coronacrisis en anderzijds in de VS door een aanhoudende tekort aan arbeiders.

De toeleveringsproblemen zullen nog zeker tot in 2023 aanhouden, vreest Friend. “Het duurt vergeleken met prepandemische tijden twee weken langer om producten bij de klant te krijgen, zeker in Noord-Amerika.” Dat zorgt voor hogere kosten, onder meer voor transport over zee, wat zich dan weer vertaalt in teruglopende marges. Voor het komende boekjaar verwacht Nike daarom in het beste geval een stagnerende brutomarge.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    Shein wijzigt beursplannen: ruilt Londen voor Hong Kong

    Omdat Shein geen goedkeuring kreeg van de Chinese toezichthouders voor een beursgang in Londen, zou het controversiële e-commercebedrijf nu binnen het jaar op de beurs in Hong Kong willen noteren.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje

    H&M zet zijn vernieuwingstraject in België voort met de heropening van de winkel in de Langemunt in Gent. Volgens de keten wil de nieuwe architecturale aanpak — helderder, ruimer en verfijnder — bijdragen aan “meer inspirerende modeverhalen” en een “vlottere, omnichannel winkelervaring”.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    Zara-eigenaar Inditex plant Europese uitrol van budgetmerk Lefties

    Modeconcern Inditex heeft grote ambities met budgetketen Lefties: de retailer beoogt volgend jaar 200 winkels te openen in grote West-Europese landen om weerwerk te bieden aan prijsspelers als Primark of Zeeman.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN