RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Pinko
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Italië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pinko op een keerpunt: dit jaar weer winst

icon
Mode11 juni, 2025

Na enkele moeilijke jaren is Pinko op weg naar zwarte cijfers. CEO Laura Manelli ziet nog onbenut potentieel in het Italiaanse modemerk, dat nu opnieuw voorzichtig wil groeien.

Schuldenlast

Vanaf dit jaar zal Pinko weer cashflow genereren: het modelabel sloot het eerst kwartaal positief af met een EBITDA van 5 miljoen euro, tegenover een verlies van 1,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. “Vandaag kunnen we spreken van een echt keerpunt,” aldus voorzitter Pietro Negra. De herstructureringsmaatregelen lonen en het bedrijf is klaar om uit zijn schuldenregeling te stappen.

Pinko verslikte zich in al te hoge internationale groeiambities na buitengewone resultaten tijdens de Covid-periode, met zware investeringen in China en de VS, waar de markt een terugval kende. Dat leidde tot een schuldenlast van meer dan 100 miljoen euro. Met de komst van CEO Laura Manelli, die ervaring meebracht van bij Armani, Versace en Fendi, kwam er een keerpunt. Het bedrijf startte een grondige herstructurering: verlieslatende winkels werden gesloten, kosten verlaagd, het model gestroomlijnd.

Prijzen verlagen

Dat blijkt te werken. “De positieve cijfers geven me vertrouwen in een toekomst met groei. Ik spreek liever niet van een ‘herlancering’, maar van onbenut potentieel,” zegt Manelli. “Er is sterke merkbekendheid en een trouwe klantenbasis. We hebben gewerkt aan een nieuw businessmodel dat onze identiteit versterkt, terwijl we tegelijk processen, prioriteiten en kernmarkten herbekeken.” De crisis was volgens haar dan ook financieel en had geen betrekking op het merkimago.

Vandaag positioneert Pinko zich als een “entry-to-luxury”-merk: “We verlagen onze prijzen, om onze klanten de beste verhouding tussen kwaliteit en prijs te bieden.” De retailer versterkt de e-commerce en wil selectiever aanwezig zijn op internationale markten. Een strategisch partnership met Lima Commercial Management in Shanghai moet de aanwezigheid in China op een meer duurzame en rendabele manier herlanceren. “Onze fout was niet dat we naar China zijn gegaan, maar dat we het te snel deden,” klinkt het. “We willen nog steeds groeien – maar op de juiste manier: met focus op nuchterheid, helderheid en waarden.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode25 juni, 2025
    Mango veroordeeld voor schending auteursrechten met NFT’s

    De rechtbank heeft Mango veroordeeld omdat het merk NFT's maakte van kunst van gerenommeerde Spaanse kunstenaars zoals Miró. Het voorval vond plaats in het kader van een promotiecampagne bij de opening van een Mango-winkel in New York.

  • icon
    Mode24 juni, 2025
    Modeverhuurder Dressr haalt miljoen euro op en wil naar Nederland

    Dressr heeft een succesvolle seed-investeringsronde van 1 euro miljoen afgerond. Daarmee zet het Antwerpse kledingverhuurplatform koers naar verdere groei in België en uitbreiding naar Nederland.

  • icon
    Mode23 juni, 2025
    Comptoir des Cotonniers en Princesse Tam Tam vragen gerechtelijke bescherming

    Princesse Tam Tam en Comptoir des Cotonniers hebben vrijdag gerechtelijke bescherming aangevraagd. De reorganisatie volgt op al een forse herstructurering in 2023 door eigenaar Fast Retailing.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN