Na enkele moeilijke jaren is Pinko op weg naar zwarte cijfers. CEO Laura Manelli ziet nog onbenut potentieel in het Italiaanse modemerk, dat nu opnieuw voorzichtig wil groeien.
Schuldenlast
Vanaf dit jaar zal Pinko weer cashflow genereren: het modelabel sloot het eerst kwartaal positief af met een EBITDA van 5 miljoen euro, tegenover een verlies van 1,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. “Vandaag kunnen we spreken van een echt keerpunt,” aldus voorzitter Pietro Negra. De herstructureringsmaatregelen lonen en het bedrijf is klaar om uit zijn schuldenregeling te stappen.
Pinko verslikte zich in al te hoge internationale groeiambities na buitengewone resultaten tijdens de Covid-periode, met zware investeringen in China en de VS, waar de markt een terugval kende. Dat leidde tot een schuldenlast van meer dan 100 miljoen euro. Met de komst van CEO Laura Manelli, die ervaring meebracht van bij Armani, Versace en Fendi, kwam er een keerpunt. Het bedrijf startte een grondige herstructurering: verlieslatende winkels werden gesloten, kosten verlaagd, het model gestroomlijnd.
Prijzen verlagen
Dat blijkt te werken. “De positieve cijfers geven me vertrouwen in een toekomst met groei. Ik spreek liever niet van een ‘herlancering’, maar van onbenut potentieel,” zegt Manelli. “Er is sterke merkbekendheid en een trouwe klantenbasis. We hebben gewerkt aan een nieuw businessmodel dat onze identiteit versterkt, terwijl we tegelijk processen, prioriteiten en kernmarkten herbekeken.” De crisis was volgens haar dan ook financieel en had geen betrekking op het merkimago.
Vandaag positioneert Pinko zich als een “entry-to-luxury”-merk: “We verlagen onze prijzen, om onze klanten de beste verhouding tussen kwaliteit en prijs te bieden.” De retailer versterkt de e-commerce en wil selectiever aanwezig zijn op internationale markten. Een strategisch partnership met Lima Commercial Management in Shanghai moet de aanwezigheid in China op een meer duurzame en rendabele manier herlanceren. “Onze fout was niet dat we naar China zijn gegaan, maar dat we het te snel deden,” klinkt het. “We willen nog steeds groeien – maar op de juiste manier: met focus op nuchterheid, helderheid en waarden.”