RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Greet De Wilde
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark bezorgt ABF alvast een fijne moederdag

icon
Mode24 april, 2013

55% winststijging en 7% vergelijkbare omzetgroei

Het Ierse Primark is er in de eerste helft van het gebroken boekjaar in geslaagd om de operationele winst met 55% op te voeren tot 238 miljoen pond (bijna 280 miljoen euro). Daarmee verslaat Primark opnieuw de stijgende katoenprijzen en de economische malaise, twee factoren die winstgroei nochtans behoorlijk in de weg kunnen staan.

 

De verkoop in de Primark-winkels die al langer dan een jaar operationeel zijn, groeide in de eerste zes maanden van het boekjaar met 7% terwijl de omzetmarge steeg van 2,4 tot 11,9 procent. Dit laatste was voornamelijk te danken aan lagere katoenprijzen en aan een zwakke dollar.

 

Sinds begin dit jaar tekenen de katoenprijzen echter een stijgende trend op en ook de aanhoudende koude tijdens de eerste maanden van 2013 bezorgden Primark af en toe een onaangename rilling – maar blijkbaar ook niet meer dan dat.

 

Ook kruideniersdivisie positief

De mooie prestaties van Primark en de winststijging van 29% in de kruideniersdivisie van ABF slaagden er toch in om de winstdaling van 5% die werd opgetekend in de suikerafdeling te compenseren.

 

De groepsomzet steeg 10% naar 6,33 miljard pond (ruim 7 miljard euro). Ook voor het volledige boekjaar 2012-2013 verwacht Associated British Foods een positieve evolutie. Na de aankondiging van de goede resultaten schoot ook het aandeel van ABF meteen de hoogte in.

 

Primark wil Parijs veroveren

Frankrijk is een van de factoren die ook voor een goede tweede jaarhelft moeten zorgen: Primark wil nu ook in Parijs voet aan de grond krijgen. “We willen een aantal winkels openen om ervaringen op te doen”, liet ABF-topman George Weston weten. “Zo kunnen we leren over de ontvangst, het verschil in aanbod, openingstijden enzovoort – en dan zien we wel weer verder.”

 

Primark is nu al actief in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, België en uiteraard Nederland. De Ierse keten werd in 1969 gesticht en telt inmiddels 257 winkels.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN