RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Primark
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark: “thuislevering komt er niet”

icon
Mode3 januari, 2023

Er is geen sprake van dat Primark ooit volwaardige e-commerce zal invoeren. Meer dan click&collect komt er volgens de eigenaar niet, want dan zou er simpelweg geen marge meer overblijven.

Geen marge over

Vorig najaar is Primark gestart gestart met het testen van afhaling van online bestellingen in 25 Britse locaties, waaronder een ‘online-only’ kinderassortiment. Bij de lancering was de overrompeling zo groot dat de webshop crashte.

Dat smaakt naar meer, zou je denken? Toch niet: klanten kunnen de komst van een webshop met thuislevering op hun buik schrijven. Enkel tijdens de coronapandemie overwoog Primark heel even overstag te gaan en “voorraden op te ruimen om cash te vergaren” via platformen zoals Zalando of Asos, maar zodra het er naar uitzag dat de winkels weer zouden openen, werd dat idee even gauw begraven.

Omdat de prijzen en de mandjes bij de modediscounter zo klein zijn, zou e-commerce niet een deel maar alle marge wegnemen, zei CEO George Weston van moederholding Associated British Foods aan de Financial Times. Alleen afhalen in een winkelpunt is een optie, omdat de retailer erop rekent dat mensen daar dan meteen nog wat extra kopen – al is het maar een kleinigheidje zoals nagellak of oorbellen voor amper een euro.

Fysiek enige groeipad

Primark gelooft ook niet dat het coronavirus retail definitief online heeft gestuurd, aangezien de keten inmiddels in veel landen meer marktaandeel zou hebben dan voor de pandemie. Dat de omzet in sommige Europese markten daarentegen nog niet is hersteld, steekt Weston op de algemene marktomstandigheden.

Groei moet daarentegen van goede, ouderwetse fysieke expansie komen. Zo wil Primark nog naar Roemenië en Slovakije trekken, terwijl de budgetketen ook aan een Amerikaanse opmars bezig is. De Ierse groep ging er van start in Boston, waar heel wat Iers-Amerikaanse inwoners zijn, maar breidde naar het zuiden toe uit toen de formule aansloeg bij lagere inkomensgroepen en Spaanstalige Amerikanen.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode22 mei, 2025
    Waarom Naf Naf voor derde keer in vijf jaar gerechtelijke bescherming vraagt

    Naf Naf heeft opnieuw gerechtelijke bescherming aangevraagd. De Franse modeketen vraagt zes maanden tijd om een doorstartplan uit te werken. Voor de ooit iconische formule is het al de derde reorganisatie sinds 2020.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chaussea en vanHaren grootste winnaars na faillissement Bristol

    Het faillissement van Bristol vorig jaar heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in de schoenretailmarkt, zowel in België als in Nederland. Een nieuwe analyse onderzoekt wie het meest kon profiteren van het wegvallen van een concurrent.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chanel ontsnapt niet aan tegenwind op slabakkende luxemarkt

    Als gevolg van een woelig economisch klimaat en veranderend consumentengedrag ziet nu ook het Franse modehuis Chanel de omzet en winst fors dalen. Het luxemerk blijft investeren in een uitbreiding van het winkelnetwerk.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN