RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Shein
  • Onderwerpen duurzaamheidE-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Shein krijgt vanavond “cyberaanval” over zich heen

icon
Mode20 december, 2023
XanderSt / Shutterstock.com

Een klikstorm op Shein loslaten en de modegigant zo geld laten verliezen, dat is het plan van Franse activisten voor duurzame mode. Ze roepen om de Chinese e-commercereus vanavond massaal te “hacken”.

Aanval op de Ads

Met hacken heeft het in feite weinig te maken, maar zo verpakken de Franse mode-activisten van The Good Goods hun actie tegen Shein wel: ze roepen consumenten via sociale media op om woensdagavond 20 december tussen 17 en 22 uur massaal te klikken op de gesponsorde zoekresultaten van Shein bij Google en elders.

Het is de bedoeling Shein te geld laten verliezen door het bedrijf te laten betalen voor de reclame, zonder dat het de modewebshop iets opbrengt. “Shein betaalt Google (en zoekmachines in het algemeen) veel geld om haar producten als eerste in de zoekresultaten te laten verschijnen”, legt The Good Goods uit op Instagram.

“Golf van verontwaardiging”

“Telkens als je klikt, betaalt het merk aan de zoekmachine een bedrag (Cost per Click). Bijvoorbeeld: als 100 mensen klikken met een CPC van 0,25 euro, zijn de acquisitiekosten 25 euro voor 100 potentiële klanten. Dat wordt winstgevend als die honderd mensen opgeteld voor minstens 25 euro aankopen doen. Maar als 100 mensen klikken en niemand koopt, verliest Shein 25 euro… We willen dat je tientallen keren tegelijk klikt, zonder te kopen”, luidt de oproep dus concreet.

De initiatiefnemers hopen 500.000 actievoerders aan te trekken, wat Shein dan een factuur van 1,25 miljoen euro zou opleveren. Al roept de actie ook kritische vragen op: op de sociale media weerklinken reacties dat Shein wellicht lang geen 25 eurocent per klik betaalt, terwijl de initiatiefnemers zelf beseffen dat ze zo “de zoekmachines verrijken”. De campagne stelt daarom voor een andere zoekmachine te gebruiken dan Google, zoals Ecosia, en zegt vooral “een nieuwe golf van verontwaardiging te genereren tegen het ultrafastfashionmodel”.

View this post on Instagram

A post shared by The Good Goods (@thegoodgoods.fr)

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode12 juni, 2025
    [In Beeld] Lululemon opent eerste Belgische winkel

    Op de Antwerpse Meir heeft het Canadese sportmerk Lululemon vanochtend zijn eerste Belgische winkel geopend. Die zal snel worden gevolgd door een tweede, op de Gulden Vlieslaan in Brussel.

  • icon
    Mode11 juni, 2025
    Pinko op een keerpunt: dit jaar weer winst

    Na enkele moeilijke jaren is Pinko op weg naar zwarte cijfers. CEO Laura Manelli ziet nog onbenut potentieel in het Italiaanse modemerk, dat opnieuw voorzichtig wil groeien.

  • icon
    Mode11 juni, 2025
    Zara-moeder hoopt op zomerse heropleving na traag voorjaar

    Inditex heeft een langzame start van het jaar achter de rug, met lagere groei dan verwacht. Toch blijft de modereus sterk in zijn schoenen staan: de marges en winstgevendheid blijven op peil.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN